Vastuuopettaja viidakossa - Careeria

Vastuuopettaja viidakossa

27.11.2019

Opiskelija tarttuu lähimpään liaaniin ja syöksyy eteenpäin vauhdilla. Opettaja yrittää pysyä perässä. Toinen opiskelija on sotkeutunut liaaniinsa ja on vaarassa pudota aluskasvillisuuden joukkoon, näkymättömiin. Osa opiskelijoista etenee viidakossa suurin piirtein suunnitellusti tarjolla olevia liaaneja hyväksi käyttäen. Vastuuopettajalla on syytä olla silmät auki joka suuntaan. Aika ajoin on noustava viidakossa tosi korkealle, jotta näkee kokonaistilanteen, missä vaiheessa jokainen vastuulla oleva opiskelija on.

Ammatillisen reformin arki näkyy toisen vuoden nuorten merkonomiopiskelijoiden ohjaamisessa. Ei voi puhua vanhan määritelmän mukaisista ryhmistä, sillä ”ryhmä” ei siirry yhtenäisenä joukkona samaan tahtiin opinnoissaan eteenpäin. Jokaisella on totta tosiaan oma henkilökohtainen opintopolkunsa sekä tapansa ja paikkansa opiskella. Myös vauhdissa on eroja. Suuri osa valmistunee jo kahdessa vuodessa – tai jopa aikaisemmin.

Opettaja keksii työkaluja tämän paletin hallitsemiseen. Olemassa olevat työkalut on ensin hyödynnettävä: HOKS-kirjaukset Wilmaan ovat tärkeitä työn hallitsemisenkin kannalta. Samoin ohjaus ja tuki -kirjaukset. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijan tai huoltajan kysyessä jotain asiaa, on oltava läppäri tai muu härpäke käden ulottuvilla, sillä esimerkiksi vastuullani olevien 30 opiskelijan asioiden ulkoa muistaminen ei oikein onnistu – ainakaan minulta. Jollakin tavalla olisi oltava ns. yhdellä sivulla kokonaistilanne (ja tietysti aina päivitettynä) saatavilla. Käytännössä kirjaan kalenteriini aikoja, jolloin käyn läpi jokaisen opiskelijani tilanteen sekä, mitä nyt pitäisi tehdä. Tekeminen taas on viestittelyä, tapaamisista sopimista ja tapaamisia sekä työpaikoilla käymistä ja ohjaamista siellä; uudelleen HOKSaamista esimerkiksi niin, että opiskelija oikeasti opiskelee jonkun tutkinnon osan täysin työpaikalla ja vaihtoehtoina ovat koulutus- tai oppisopimus. Varsin vaihtelevia ovat päivät viidakossa. Suurimpana haasteena koen, jos vastuuopettajalla on täydet työviikot lähiopetusta monta viikkoa putkeen. Silloin työpaikkakäynnit sekä opiskelijoiden tapaamiset siirtyvät usein kalenterissa myöhempään ajankohtaan. Vaarana on, että liaanistaan lipeämässä oleva opiskelija katoaa aluskasvillisuuteen. Toki StudyOn (avoimen oppimisympäristön) porukka on ottamassa koppia putoamisvaarassa olevista.

Edelleen etsin viidakosta viisasten kiveä, johon katsomalla näkisin heti jokaisen opiskelijani senhetkisen tilanteen sekä osaisin tarjota erilaisia vaihtoehtoja siten, että aina olisi liaani, johon tarttua.

Katariina Lindholm
vastuuopettaja
Careeria