Mirna - Koulutuksesta oman alan työhön - Careeria

Koulutuksesta oman alan työhön

Careerian työvaltaisessa koulunkäynninohjaajan koulutuksessa opiskellut Mirna Nadra on juuri saanut kuulla ihania uutisia: Hän on saanut ammattiaan vastaavan työpaikan ja aloittaa työt arabian kielen opettajana länsivantaalaisessa koulussa elokuussa. 

Kun Mirna Nadra muutti miehensä ja kolmen tyttärensä kanssa Syyriasta Suomeen 2,5 vuotta sitten, ei hän vielä tiennyt, millaiseksi elämä uudessa maassa muotoutuisi. Syyriassa Mirnalla oli ollut hyvä koulutus ja työpaikka. Hän oli toiminut arabian kielen opettajana 10 vuoden ajan opettaen 11–15-vuotiaita nuoria. Lisäksi kokemusta oli kertynyt sosiaaliohjaajan työstä 7 vuoden ajalta.

Ei mikään läpihuutojuttu

Suomessa Mirna perehtyi ensi suomen kieleen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan Careerian järjestämässä kotoutumiskoulutuksessa. Koulutuksen aikana Mirna oli kertonut opettajalleen halustaan työskennellä omalla alallaan myös Suomessa. Opettajaltaan Mirna sai kuulla Careeriassa alkavasta työvaltaisesta koulunkäynninohjaajan koulutuksesta, ja hän päätti hakea koulutukseen. - Sain myös opettajaltani apua koulutukseen hakemisessa, Mirna kertoo.

Koulutukseen hakeminen ei ollut mikään läpihuutojuttu. Koulunkäynninohjaajan koulutus on yksi Careerian suosituimmista koulutuksista, johon oli viime vuonna yli 100 hakijaa. Hakemuksessa Mirnan piti perustella tarkasti, miksi hän haluaa opiskella koulunkäynninohjaajaksi. Hän kävi myös haastattelussa ja hänen suomen kielen ja matematiikan taitonsa testattiin. Mirna oli yksi onnekkaista, sillä hän tuli valituksi koulutukseen.

Opettajan työparina

Mirnan päivä Taivallahden koulussa Töölössä alkaa sillä, että hän on aamulla pihalla vastaanottamassa kouluun saapuvia oppilaita. Mirna kokoaa oppilaat ja yhdessä he odottavat, kunnes opettaja Sirpa Ruotsalainen saapuu hakemaan heitä luokkaan.

Mirnan päivä 23 ekaluokkalaisen luokassa kuluu opettajan apuna. Yhdessä he jakavat materiaaleja ja tavaroita. Jos jollain oppilaalla on levoton päivä, keskittyy Mirna hänen ohjaamiseensa. Tai jos joku oppilas tarvitsee Sirpan huomiota, ottaa Mirna muun luokan haltuunsa. – Mirnan rooli luokassa on olla toinen aikuinen ja minun työparini. Teemme yhdessä työtä ja olemme toistemme tukena. Välillä jopa unohtuu, että Mirna on täällä koulutettavana. Hän on ollut minulle kuin oikea käsi ja tärkeä henkilö luokassa muutenkin. Miten mahdan tulla toimeen ilman Mirnaa ensi lukuvuonna, Sirpa pohdiskelee.

Työparityöskentelyssä opettajan rooli on toimia kouluttajana, joka kertoo ja ohjaa. – Jos huomaan, että Mirnalla on hetki, ettei hän oikein tiedä mitä tehdä, menen vaivihkaa kertomaan. Ohjaaminen tapahtuu hetkessä, sillä luokassa tilanteet vaihtelevat ja suunnitelmia joudutaan muuttamaan. Se edellyttää joustavuutta opiskelijaltakin.

- Sirpan kanssa on ollut tosi kivaa tehdä yhteistyötä. Olen oppinut häneltä paljon. Sirpa on kärsivällinen ja vahva opettaja. Olen saanut häneltä runsaasti palautetta ja ohjausta, mikä on kehittänyt osaamistani, Mirna kiittelee.

Aiempi osaaminen ja kokemus näkyvät

Vaikka Mirnalla on vahva kokemus opetustyöstä jo kotimaastaan, kertoo hän oppineensa koulutuksen aikana paljon. Suomen koulutusjärjestelmäkin on tullut tutuksi. – Itseluottamukseni on kasvanut ja kielitaitoni on kehittynyt paljon. Ymmärrän nyt paremmin puhekieltäkin, mikä oli aluksi hankalaa, kertoo Mirna sujuvalla suomen kielellä.

- Olen pystynyt hyödyntämään aiempaa koulutustani ja työkokemustani opinnoissani. Esimerkiksi havaitsen helposti, jos joku oppilas tarvitsee huomiotani ja pystyn reagoimaan siihen nopeasti, Mirna havainnollistaa.

- Mirnasta huomaa, että hän on tehnyt työtä opetusalalla ja lasten kanssa. Hänen kokemuksensa ja osaamisensa näkyy muun muassa siinä, miten hyvin hän osaa tulkita oppilaiden liikkeitä ja katseita ja ottaa tarvittaessa tilanteen haltuunsa, Sirpa vahvistaa.

Unelma toteutuu

Kun haastattelua tehdään toukokuun lopulla, on Mirnan valmistumispäivä vain muutaman päivän päässä. Mirna voi suunnata kesälomalle hyvillä mielin, sillä hänen unelmansa päästä takaisin opetustyöhön on toteutumassa, kun hän aloittaa elokuussa työt arabian kielen opettajana Vantaalla.  Lisäksi mielessä siintää jo ajatus suomen kielen opintojen jatkamisesta ja sosiaalialaakin olisi kiinnostavaa opiskella lisää.

Mirna kannustaa myös muita maahanmuuttajataustaisia henkilöitä hakeutumaan koulutukseen, jos opetusala kiinnostaa. – Tässä koulutuksessa on hyvä alkaa tutustumaan koulumaailmaan. Lasten kanssa työskennellessä oppii vaivattomasti suomen kieltä, sillä lapset opettavat mielellään. Koulutus antaa myös mahdollisuuden saada työtä. Olen siitä elävä esimerkki, Mirna hymyilee.

Työvaltainen koulunkäynninohjaajan koulutus

  • 4 päivää/viikko työssäoppimista peruskoulussa opettajan työparina. Careerian kouluttaja toimii tukena.
  • 1 päivä/viikko teoriaopintoja Careeriassa.
  • Koulutuksen aikana suoritetaan koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto.
  • Tutkintotilaisuudet pidetään joko Taivallahden koulussa tai Länsimäen koulussa.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminnan työssäoppiminen tapahtuu aamu- ja iltapäiväkerhoissa.
  • Tutkinnon lisäksi opiskelija saa lukuvuoden verran työkokemusta.
  • Koulutuksen jälkeen on mahdollisuus työllistyä Seuren henkilöstöpalveluiden kautta pääkaupunkiseudun kouluihin.