Studerandes datasäkerhetsinstruktioner
Studerande kan utsättas för många hot mot datasäkerheten, så som nätfiske och bedrägeriförsök, skadliga program eller att utrustning försvinner. Studerande bör därför beakta instruktionerna här nedanför, för att öka säkerheten för sina egna uppgifter och utrustning.
1) Ditt lösenord och användarnamn är personligt. Ge aldrig ditt lösenord åt någon annan.
2) Trygg användning av lösenord:
- Använd inte ett och samma lösenord på många olika ställen. Använd åtminstone olika lösenord för viktiga tjänster och mindre viktiga tjänster.
- Rekommenderas att använda ett lösenord i meningsformat. På så sätt är ditt lösenord längre, tryggare och lättare att minnas. Ett lösenord i meningsformat kan vara t.ex. ord till din favoritsång, favorit citat, eller någonting annat som är relaterat till sidan du använder. T.ex. Facebook lösenord kan vara ”Via_Facebook_håller_jag_kontakt_med_mina_vänner”.
- Vid behov kan du skriva upp ditt lösenord i ett lite annat format, så att endast du själv kan tolka det. Förvara alltid uppskrivna lösenord på ett säkert ställe.
3) Ta i bruk tvåstegsverifiering i de tjänster som du använder (går vanligen att välja i tjänstens/kontots inställningar). Tvåstegsverifiering betyder att man identifierar sig med ytterligare ett steg då man loggar in, t.ex. med bankkoder, eller med en kod som skickas till telefonen som textmeddelade. Tvåstegsverifiering ökar skyddet av dina uppgifter betydligt.
4) Ta i bruk automatisk låsning i både telefonen och din dator och lås själv din dator om du lämnar den, eller avlägsnar dig från rummet.
5) Låt inte någon annan använda dina apparater, om du inte själv står bredvid och följer med användningen.
6) Se till att utrustningen uppdateras i tid. Ta i bruk automatiska uppdateringar och skjut inte upp uppdateringarna. Uppdateringar kan korrigera viktiga brister i datasäkerheten.
7) Var förberedd på bedrägeriförsök och nätfiske. Läs noggrant igenom de meddelanden som du får, tänk efter innan du klickar på länkar och förhåll dig misstänksam till konstiga önskemål.
- Var extra försiktig då du klickar på länkar i e-post- eller textmeddelanden. Kontrollera alltid länkens riktiga måladress innan du klickar på den.
- Öppna inte e-postbilagor om du inte är säker på varifrån meddelandet kommer. Bilagan kan innehålla skadliga program eller kan styra dig till skadliga sidor.
- Då du använder viktiga tjänster, (t.ex. tjänster som du loggar in i med hjälp av bankkoder) kontrollera sidans riktighet t.ex. från sidans adressnamn. Bedrägerisidor kan se ut som riktiga sidor och kan via Googles sökmaskiner hittas till och med högre upp på listan än den riktiga sidan.
8) Om du misstänker att du har råkat ut för bedrägeri eller nätangrepp, tveka inte att begära hjälp.
9) E-postmeddelanden som innehåller personuppgifter bör du skicka till din lärare via din Careeria e-postadress (meddelanden som skickas från en Careeria e-postadress till en annan är automatiskt skyddade).
10) Trygg användning av kommunikationskanaler och sociala medier.
- Då man väljer kommunikationskanal och -sätt så ska man utgå från ärendets natur, t.ex. via Whatsapp bör man inte skicka konfidentiell information, så som sjukintyg.
- I tjänster inom sociala medier är det bra att ta i bruk tvåstegsverifiering.
- Då man använder sig av e-post bör man komma ihåg att skicka konfidentiell information som skyddad e-post, så som personuppgifter.
- Publicera inte eller diskutera inte konfidentiella saker på sociala medier.
- Kontrollera alltid användarprofilens sekretessinställningar i sociala medier och ändra dem vid behov.
- Akta dig för att på sociala medier publicera för privat information, foton eller annat material om dig själv.