Kielitaidon arviointi kotoutumiskoulutuksessa 4.9.2024 Yksi suomen kielen opettajan haastavimmista työtehtävistä on epäilemättä kielitaidon arvioiminen. Opetushallituksen (2008) julkaisema maahanmuuttajien kielitaidon arviointiopas onkin osuvasti otsikoitu Arvaanko vai arvioinko? Opas aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen arviointiin (Kokkonen, M., Laakso, S. ja Piikki, A.) Samalla arviointi on välttämätöntä, sillä se tuo tarkoituksenmukaisuutta oppimisprosessiin ohjaten ja motivoiden opiskelijaa. Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden (2022) mukaan “opintojen aikaisen arvioinnin tarkoituksena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään omaa oppimistaan, tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan sekä kehittämään motivaatiotaan ja työskentelyään asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.” Kotoutumiskoulutustemme kielitaidon arvioinnin tukena toimii Testipiste, aikuisten maahanmuuttajien kielitaidon arviointikeskus, jonka toiminnassa CareeriaPlus on ollut mukana vuodesta 2010 alkaen. Testipiste järjestää suomen kielen lähtötason arviointia ja osallistuu siten TE-toimiston asiakkaiden ohjaamiseen sopiviin koulutuksiin. Testipiste on jo pitkään järjestänyt henkilöstöllemme arviointiin liittyviä koulutuksia, mm. maamerkkeilyä eli koulutusta eri kielitaidon tasojen erottamisesta, ja kehittänyt kattavia testipaketteja koulutuksen puolivälin ja loppuvaiheen testaukseen. Testipisteen pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena aikuisten maahanmuuttajien arvioinnista on saatu maanlaajuisesti aiempaa yhtenäisempää ja luotettavampaa. Miten CareeriaPlussassa sitten toteutetaan kielitaidon arviointia? Lähtökohtia arvioinnin toteuttamiselle ovat monipuolisuus ja säännöllisyys. Suomen kielen opettaja vastaa ryhmänsä opiskelijoiden kielitaidon arvioinnista. Suuri painoarvo on jatkuvalla arvioinnilla, joka sisältää tuntiosaamisen tarkastelun lisäksi jatkuvan arvioinnin testejä koulutuksen kannalta keskeisistä teemoista. Jatkuvan arvioinnin testit kattavat luetun ymmärtämisen, kuullun ymmärtämisen, kirjoittamisen ja puhumisen taitojen arvioinnin. Testejä on mukautettu eritasoisia ryhmiä varten, sillä kotoutumiskoulutuksessa opiskelee mm. koulutustaustaltaan ja oppimistavoiltaan eriäviä ryhmiä. Tehtäviä laadittaessa on tarvittaessa helpotettu tehtävätyyppiä, selkiytetty teksti- ja tehtäväjakoa sekä säädelty tehtävien määrää ryhmälle sopivaksi. Testit ovat oppilaitoksemme suomen kielen opettajien tekemiä, ja ne sisältävät opiskelijalle annettavan palautelomakkeen, itsearviointilomakkeen sekä osa puhetesteistä myös vertaisarviointimahdollisuuden. Testejä muokataan ajoittain käyttäjäpalautteen ja tulosanalyysin pohjalta. Jatkuvan arvioinnin testien funktiona on tukea opettajan arviota siitä, saavutetaanko kunkin koulutusosion tavoitteet ja antaa realistista kuvaa opiskelijalle omasta osaamisestaan. Testit sijoittuvat Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) taitotasoille A1–A2, ja arviointikriteerit perustuvat EVK:n kuvauksiin siitä, mitä kullakin taitotasolla tulisi osata. Koko koulutuksen tavoitteena on saavuttaa kielitaidon taso B1.1. Myös koulutuksen loppuvaiheessa jatkuvaa arviointia käytetään määrittämään loppuarvosanaa yhdessä lopputestin kanssa. Koulutuksen puolivälissä teetämme kotoutujilla Testipisteen ja Mahtava-hankkeen testeistä koostetun välitestin, joka kattaa kaikki kielitaidon neljä osa-aluetta ja sijoittuu myös taitotasoille A1–A2. Testin tavoitetaso on A2.1. Testin aihepiirit ovat tuttuja, koulutuksen alkuvaiheen aikana käsiteltyjä teemoja. Jatkuvan arvioinnin testien ja välitestin lisäksi tuntiosaamisella on suuri merkitys mm. arvioitaessa opiskelijan mahdollisuuksia siirtyä opinnoissa seuraavaan vaiheeseen. Entäs sitten päättöarviointi? Kotoutumiskoulutuksen lopussa suomen kielen arvioinnin tukena toimii Testipisteen lopputesti, Eurooppalaiseen viitekehykseen linkitetty taitotasoarvioinnin väline. Kuten jo jatkuvan arvioinnin yhteydessä mainittiin, opiskelijan taitotasoarvio ei perustu vain tähän yhteen suoritukseen, vaan monipuolisesti erilaisiin näyttöihin. Lopputesti auttaa täydentämään sitä kuvaa, joka on jo jatkuvan arvioinnin perusteella syntynyt. Lopputesti mittaa oppijan toiminnallista ja yleistä kielitaitoa tasoilla A2–B2. Se ei siis mittaa minkään erityisalan kielitaitoa. Testin aihepiirit ja sisällöt liittyvät arjen tilanteisiin, työelämään ja opiskeluun. Lopputesti kattaa neljä kielitaidon osa-aluetta: kuullun ymmärtämisen, puhumisen, luetun ymmärtämisen ja kirjoittamisen. Testin tulos tukee opiskelijan kielitaidon arviointia profiilina, jossa eri osa-alueiden taidot voivat olla eri tasoilla. Voimme kuvata oikeudenmukaisemmin epätasaista profiilia ja osittaista kielitaitoa ja antaa yksityiskohtaisempaa tietoa opiskelijan taidoista. Myös kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelma velvoittaa kielitaidon osa-alueiden erillistä arviointia. Lopputesti pyrkii myös olemaan mahdollisimman reilu ja saavutettava, jotta opiskelija pääsee osoittamaan todellista kielitaitoaan. Siksi testi on mahdollista järjestää mukautetusti. Mukauttamisella tarkoitetaan testin suorittamista vaikeuttavien esteiden madaltamista, mutta myös tarpeeksi vaativien ja haastavien tehtävien tarjoamista niille, joilla kielitaitoa on enemmän. Mukauttamisen keinoja ovat muun muassa selkoistettu suullinen ohjeistaminen, lisäajan tai -taukojen tarjoaminen, helpotetut tehtäväversiot sekä vaativammat ylemmän taitotason testiversiot. Mukautetuille testeille ei ole omia arviointikriteerejä: jokainen taito arvioidaan erikseen samoilla arviointiasteikoilla kuin yleensäkin. Mikä on kielitaidon arvioinnin tulevaisuudennäkymä? Equity, diversity ja inclusion (EDI) ovat päivän sanoja kielitaidon arvioinnissa. Oikeudenmukaisuus, monimuotoisuus ja osallisuus olivat näkyvästi esillä mm. EALTA:n (European Association for Language Testing and Assessment) kansainvälisissä konferensseissa kesällä 2023 ja 2024. Testin saavutettavuuteen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota. Ja hyvä niin. Testejä mukauttamalla voimme tukea erityisesti niitä opiskelijoita, joilla on haasteita lukemisessa ja kirjoittamisessa, mutta tukikeinot ja mukautetut testit sopivat ihan kaikille. Krista LindqvistOpettaja, Maahanmuuttajakoulutuksen palvelutCareeriaPlus Hanna WillbergOpettaja, Maahanmuuttajakoulutuksen palvelutCareeriaPlus Kirjoittajat toimivat suomen kielen opettajina CareeriaPlussassa ja kielitaidon arvioinnin asiantuntijoina Testipisteessä. Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa