YTO – Yhdessä Työelämää ja Oppimista

21.8.2024

Kahdet kämmenet, joista toiset ojentavat keltaista kukkaa toiselle.

Opettajuuden edellytyksiä ammatillisessa oppilaitoksessa voisi kuvata esimerkiksi sanoilla muutosvalmius, tutkiminen ja kehittäminen. Koska viisaita päitä kannattaa silloin tällöin lyödä yhteen, YTO-yksiköllä on jo useamman vuoden historia yhteiskehittämisessä. Kaikkien ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan; yhteiset käytänteet hyödyttävät sekä opettajia että opiskelijoita päivittäisessä työssämme.

Yhteiskehittämisen kulttuurin luominen on ollut pitkä prosessi eikä ole tapahtunut itsestään, vaan on vaatinut koko yksiköltä yhteen hiileen puhaltamista ja joustoa. YTO-yksikön mentaliteettiin kuuluukin innokkuus, uudistuminen ja muiden tsemppaus. Konkreettinen esimerkki yhteistyöstä on uusien Moodle-kurssien “vertaisauditointi”, jossa ideoita saa kommentoida, varastaa ja parastaa porukalla.

Yhteiset tutkinnonosat eivät jatka suoraan siitä, mihin peruskoulussa jäätiin, vaan tehtävät, teemat ja sisällöt kulkevat kautta linjan työelämän rajapinnassa. Työssämme emme ammenna pelkästään akateemisen opettajankoulutuksen opeista – eri ammattialojen opetuksessa konkretisoituu opiskelijoillekin tärkeä viesti siitä, kuinka kaikenlaisesta osaamisesta voi olla yllättävää hyötyä myöhemmin elämässä. Vahva ammattitaito monilta eri aloilta niin työntekijän kuin yrittäjänkin näkökulmasta rikastuttaa YTO-opintoja.

Mitä työelämäyhteistyö siis konkreettisesti YTO-opetuksessa on? Yhdessä ammatinopettajien kanssa on kehitetty esimerkiksi työelämälähtöisiä tehtäväkokonaisuuksia, jotka on mahdollista suorittaa osittain tai kokonaan työpaikalla. Alakohtainen integrointi voi olla vaikkapa annosten valokuvaamista ja kääntämistä englanniksi ruokatapahtuma Smakuun tai kylmäaineen määrän laskemista ilmastointilaitteen huoltoa varten. Opiskelija voi myös kehittää yritykselle suunnitelman jätteiden kierrätykseen tai hoitaa yrityksen mainontaa ja tiedottamista osana opintojaan. YTO-opettaja puolestaan voi päivittää osaamistaan ja ymmärrystään työelämän arkirealismista työelämäjaksolla tai yksinkertaisesti kurkkaamalla, mitä työsaliin kuuluu.

Suuressa roolissa on myös nuorten itsenäisyyden ja elämänhallinnan tukeminen valmistumisen jälkeen. Nuori opiskelee tietoa yhteiskunnan palveluista ja selvittää esimerkiksi oman alansa keskipalkan mukaisen sairauspäivärahan, harjoittelee työnhakua ainakin kahdella kielellä, tekee budjettilaskelmia omaa talouttaan varten sekä kirjaa itselleen hyvinvointisuunnitelman.

Opetuksen arjessa kehittämistarpeisiin täytyy reagoida joskus nopeastikin. Reflektiivisellä otteella työskentelevä opettaja mukautuu tilanteisiin parhaimmillaan kesken oppitunnin huomatessaan, ettei jokin tehtävä tai menetelmä sovellu kyseiselle ryhmälle. Vaikka kehittävä työote onkin yksi opettajan tärkeimmistä työkaluista, tulevaisuuteen katsova opettaja siirtää opin eteenpäin opiskelijoille. Tulevaisuuden työelämässä reflektiivisyys, elinikäinen oppiminen ja työnsä kehittäminen ovat yhä keskeisemmässä osassa varmistamassa ammattitaitoisia, hyvinvoivia työntekijöitä.

Erika Lindfors
Opettaja
Yhteiset tutkinnon osat
Careeria

(Myös tämä teksti on toteutettu YTO-yksikön yhteistyöllä.)