RisteilylaivaTripla – opiskelijoiden rastiseikkailu Triplassa 5.11.2024 Careerian opettajat järjestivät päivitetyn opiskelijatapahtuman kauppakeskus Triplassa, mikä tarjosi liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoille elämyksellistä oppimista. Tapahtuma toi mieleen aiempia menestyksiä, kuten RisteilylaivaJumbo-tapahtuman, jossa opiskelijat pääsivät tutustumaan HOK-Elannon toimintaan ja hyvinvointiin koulutusympäristössä. Tällaiset toiminnalliset tapahtumat ovat osoittautuneet todella tärkeiksi osaksi opetusta, ja niiden merkitys näkyy myös opiskelijoiden sitoutumisessa ja kokemuksissa. Erityisesti HOK-Elannon panos oli merkittävä. Heidän tiiminsä osallistui tapahtumaan kahdeksan henkilön voimin. Tapahtuma tuotettiin opiskelijoiden kanssa yhdessä. Tässä kuva tapahtuman materiaaleista. Kuva: Kadir Özcan. Viisi eri seikkailukerrosta Tapahtumassa opiskelijoiden rastikierros koostui erilaisista tehtävistä viidessä eri kerroksessa. Mukana oli muun muassa Alepa-rasti, jossa käytiin läpi HOK-Elannon Alepa-konseptia pääkaupunkiseudulla, Sokos Emotion -rasti kosmetiikkatuotteiden asiakaspalvelusta ja Prisma-rasti, jossa etsittiin tuotteiden hintoja. Lisäksi rastikierroksen teemat sisälsivät englanninkielisen asiakaspalvelutehtävän, joka oli opiskelijoiden keskuudessa erityisen suosittu ja tarjosi mahdollisuuden käytännön kieliharjoitteluun. HOK-Elannon järjestämä kauppasimulaatio oli ehdoton hitti – opiskelijat pääsivät käyttämään kassaa ja käsittelemään tuotteita todellisessa kaupankäynnin mallissa. Tämä oli konkreettista oppimista, joka auttaa opiskelijoita omaksumaan työelämän arkea ja asiakaspalvelutaitoja. Kaikilla rasteilla opiskelijat keräsivät pisteitä, ja eniten pisteitä saavuttanut ryhmä palkittiin S-Ryhmän lahjakorteilla. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvottiin palkintoja, mikä loi tapahtumaan jännitystä ja kilpailun tuntua sekä lisämotivaatiota oppimiseen. Tilannekuva tapahtuman rasteilta. Kuva: Kadir Özcan. Tulevaisuuden haasteet ja kehitysmahdollisuudet Vaikka tapahtuma oli monelta osin onnistunut, kohtasimme myös haasteita. Tapahtumatuotannon näyttöjä suorittavien opiskelijoiden sitoutuminen ja toiminta vaihteli laajemmin kuin aiempina vuosina, ja osaaminen hajosi tällä kertaa koko arviointiasteikolle. Aiemmin vaihteluväli on ollut tasaisemmin hyvän ja kiitettävän välillä (3-5). Lisäksi asiakkaan roolissa toimivien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden sitoutuminen oli vaihtelevaa: osa oli innokkaasti mukana, kun taas toiset osallistuivat tapahtumaan hieman pakotettuna. Tämä asettaa opettajalle uusia haasteita motivoida opiskelijoita ja tukea heidän vahvuuksiensa kehittymistä. Kaiken kaikkiaan RisteilylaivaTripla tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden oppia käytännössä ja yhteistyössä asiantuntevien kumppaneiden kanssa. Kiitos HOK-Elannolle ja Triplan markkinointitiimille, joiden ansiosta tapahtuma oli mieleenpainuva ja antoi uusia näkökulmia opiskelijoiden oppimiseen. Kiitos myös kollegaopettajilleni ja -ohjaajille mukaansa tempaavan tapahtuman tuottamisesta. Tapahtuman tunnelmat purettiin HOK-Elannon koulutustiloissa Triplan 11. kerroksessa. Hannu OkkonenTapahtuman päätuottajaOpettaja, Careeria Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa