Vastuullisuuteen kasvamassa 26.3.2025 Sana vastuullisuus on helppo ohittaa sen kummempia ajattelematta, koska tämä sanahan vilistää vastaan kaikkialla. Pysähdy kuitenkin hetkeksi miettimään tätä sanaa ja sitä, mitä se tarkoittaa, jos et heti liitäkään sitä esimerkiksi ympäristöasioihin vaan pelkästään lapsuutesi oppeihin vastuusta. Jo pientä lasta aletaan kasvattamaan vastuullisuuteen. Vanhempi ottaa lapsestaan vastuun lapsen syntyessä, mutta pikkuhiljaa lapsen kasvaessa vastuuta aletaan siirtämään lapselle itselleen. Lapsuuden kasvatustoiminta opettaa lapselle sen, mikä on oikein ja väärin, mitkä ovat hänen oikeutensa, vastuunsa ja velvollisuutensa. Empatiakyvyn kehittyminen edeltää vastuullisuuden tuntoa. Pieni lapsi tarvitsee kasvamiseen paljon aikuisen hoivaa ja peiliä ihmisenä olemisesta. Meistä ei kasva terveitä, tasapainoisia ihmisiä ilman toisia ihmisiä. Olemme jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristömme kanssa. Ja tietenkin se, että ympäristömme voi hyvin, vaikuttaa omaan hyvinvointiimme ja toisinpäin. Vastuullisuuden voisi määritellä niin, että yritämme parhaamme mukaan käyttäytyä oikein muita kohtaan. Varhainen vastuullinen ajattelu syntyy siis jo lapsuudessa ja kasvaa pikkuhiljaa aikuisen vastuun ottamiseksi itsestä ja ympärillä olevasta elämästä. Vastuiden miettiminen helpottaa tunnistamaan meihin kohdistuvia odotuksia ja selvittämään, mihin asioihin voimme itse vaikuttaa elämässä ja esimerkiksi opiskeluissa ja mihin emme. Vastuullisuus läheisistä, lähellä olevista asioista on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä tärkeää. Entäpä sitten tämä koko maailma? Fyysisesti kaukana olevat asiat koskettavat meitä yhtä lailla tässä kansainvälistyvässä maailmassamme. Koulumme kansainvälisessä toiminnassa vastuullisuutta on mietitty kovasti varsinkin matkustamisen näkökulmasta, koska mikään etätoiminta ei tietenkään korvaa ihmisten oikeaa kohtaamista ja vuorovaikutusta. Opetushallituksen kansainvälisyysohjelmat ja -rahoitukset kannustavat lisätuella hyödyntämään mahdollisuuksien mukaan vihreitä matkustustapoja, joiksi on määritelty juna, bussi ja kimppakyyti. Myös suoria lentoja suositaan. Kansainväliseen toimintaan osallistuvien opiskelijoiden valmennuksissa ohjeistetaan ympäristövastuulliseen toimintaan liikkuvuusjaksoilla. Matkustustarpeen vähentämiseksi kansainvälisissä hankkeissa suositaan virtuaalisia/digitaalisia koulutuksia, perehdytyksiä, kokouksia ja tapaamisia. Myös kansainvälisissä hankkeissa sisältöinä suositaan kestävää kehitystä ja vastuullisuutta. Careerian suositus on, että yli puolet KV-hankkeen tapaamisista toteutuu verkon yli. Viime viikolla koulussamme vieraili ryhmä ulkomaisia opettajia ja opiskelijoita Norjasta, Virosta ja Alankomaista. Heitä kiinnosti erityisesti se, miten koulussamme on otettu vastuullisuus ja kestävän kehityksen asiat huomioon. Pyysimme Careerian vastuullisuusasiantuntija Jaana Ekforsia kertomaan heille siitä, miten vastuullisuusajattelu, käsittäen sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen vastuun, on sisällytetty koulumme strategiaan. Jaanan esiin tuomat asiat vakuuttivat meidät siitä, että Careerian vastuullinen toiminta on perusteltu laaja-alaisesti uudessa strategiassamme ja sisällytetty hienosti osaksi laaja-alaista toimintaamme. Samaisessa keskustelussa totesimme, että yhä enemmän vastuullista ajattelua pitäisi saada lisättyä eri opintoalojen pedagogisiin toimintoihin, jotta päästäisiin vielä enemmän hyvistä ajatuksista tekoihin. Jotta saisimme opiskelijoissa ja koko henkilökunnassamme sen jo lapsuudessa opitun empaattisen vastuuajattelun näkyviin yhteisessä maailmassamme, elämässä, opiskelussa ja työssä. Kasvu ja työ jatkukoon. Niina TörmänenAsiantuntija, kansainvälisyysCareeria Lisää tietoa Careerian vastuullisuudesta : https://careeria.fi/careeria/laatu-kehittaminen-ja-vastuullisuus/ Yhdessä maailman eniten luetussa, Antoine de Saint Exupéryn tarinassa Pikku-Prinssi kantaa lujasti vastuuta planeetan ainoasta ruususta: Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa