Turvallisuuskulttuuri ohjaa arjen valintoja 9.4.2025 Turvallisuus osana oppilaitoksen arkea Turvallisuuden tulee olla keskeinen osa jokaisen oppilaitoksen toimintaa. Hyvin toimiva turvallisuuskulttuuri ei ainoastaan paranna opiskelijoiden ja henkilökunnan turvallisuutta, vaan myös edistää oppimista ja hyvinvointia. Turvallisuuskulttuuri ei ole yksin opettajien ja hallinnon vastuulla, vaan se vaatii koko oppilaitosyhteisön aktiivista osallistumista. Opiskelijat, opettajat, muu henkilökunta sekä oppilaitoksen johto voivat yhdessä luoda ympäristön, jossa turvallisuus on läsnä joka päivä. Yksi keskeinen tekijä on turvallisuusajattelun integroiminen osaksi oppilaitoksen arkea. Tämä tarkoittaa, että turvallisuusasioista ei puhuta vain silloin, kun jotain menee pieleen, vaan niitä käsitellään myös ennakoiden. Voidaan esimerkiksi järjestää säännöllisiä työturvallisuusaiheisia keskusteluja, työpajoja ja koulutuksia, joissa käsitellään turvallisuutta käytännönläheisesti. Tällöin opiskelijat saavat konkreettisia työkaluja sekä turvalliseen työskentelyyn että itsensä suojelemiseen mahdollisilta vaaratilanteilta. Tulevaisuuden tekijöitä Turvallisuuskulttuurin rakentaminen oppilaitoksessa ei ole vain nykyhetken turvallisuuden varmistamista, vaan se valmistaa opiskelijoita myös tulevaisuuteen. Kun opiskelijat omaksuvat turvallisuusajattelun jo opintojen aikana, he tuovat tämän osaamisen työelämään tullessaan. Tämä puolestaan parantaa heidän valmiuksiaan kohdata työelämän haasteet ja edistää hyvinvointia työpaikoilla. Erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa on tärkeää, että työturvallisuus on keskiössä koko opiskelun ajan. Työelämässä tarvittavat turvallisuustaidot, kuten turvallisuusmääräysten noudattaminen, vaaratilanteisiin puuttuminen ja riskien arviointi, ovat taitoja, joita opiskelijat soveltavat tulevassa työssään. Oppilaitoksessa opitut toimintatavat ja työkulttuuri muokkaavat tulevaisuuden työelämää ja siellä omaksuttuja arvoja. Esimerkillä johtamista Turvallisuuskulttuurin kehittämisessä johtajuudella on suuri merkitys. Oppilaitoksen johdon tulee olla esimerkkinä siitä, miten turvallisuusajattelu tulee näkyä arjen toiminnassa. Tämä ei tarkoita vain sitä, että turvallisuusohjeet ja -käytännöt ovat kunnossa, vaan myös sitä, että turvallisuus on osa päätöksentekoa ja arjen käytäntöjä. Esimerkiksi opettajat voivat toimia roolimalleina ja näyttää opiskelijoille, miten turvallisuus huomioidaan käytännössä. Henkilökunta voi myös osallistua aktiivisesti turvallisuusaiheisiin koulutuksiin, jolloin heidän osaamisensa ja valmiutensa toimia hätätilanteissa kasvaa. Kun oppilaitoksen johto ja henkilökunta sitoutuvat turvallisuusasioihin, luodaan vahva pohja koko yhteisön turvallisuuskulttuurille. Riskit hallintaan työyhteisöä osallistamalla Säännöllinen riskien arviointi auttaa tunnistamaan ja hallitsemaan mahdollisia vaaroja. Tämä sisältää myös turvallisuuskävelyt ja -tarkastukset, joiden avulla voidaan varmistaa, että turvallisuustoimenpiteet ovat ajan tasalla. Turvallisuuskulttuurin rakentaminen on yhteisöllinen prosessi. Kaikkien oppilaitosyhteisön jäsenten tulee olla mukana riskien tunnistamisessa sekä turvallisuustoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämä lisää sitoutumista ja parantaa turvallisuuskäytäntöjen noudattamista. Jatkuva parantaminen Turvallisuuskulttuuri ei ole koskaan valmis, vaan se vaatii jatkuvaa parantamista. Oppilaitoksen tulee säännöllisesti arvioida ja kehittää turvallisuuskäytäntöjään. Tämä voi tapahtua esimerkiksi turvallisuusauditointien ja palautekyselyiden avulla. Kim LindroosTurvallisuuspäällikköCareeria Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa