Avoimin mielin urapolulle – miten mystery bag toimisi koulutuksessa? 15.4.2025 Kaupallisessa maailmassa on trendinä mystery bag. Mystery bag voi sisältää vaikkapa kosmetiikkaa, keittiötarvikkeita, yllätysleluja, mysteerimakuisia juomia ja niin edelleen. Ostaja ei siis ennalta tiedä tarkkaan, mitä on ostanut. Mikä olisi ammatillisen koulutuksen mystery bag? Kuvittele tilanne, jossa hakisit koulutukseen, sinut haasteltaisiin ja tulisit luokkaan tai Teams-etätapaamiseen, etkä tietäisi mitä olisi edessä. Valitsisitko tällaisen koulutuspolun jonka joku muu on sinun puolestasi valinnut? Luotatko mystery bagin tarjoajaan, että sisältö ei ole sinulle pettymys? Mietitäänpä voisiko tämä oikeasti toimia: ammatillinen oppilaitos, jolla olisi hyvät työelämäverkostot ja tieto siitä, millä aloilla on puutetta tekijöistä. Aina kaikki alat eivät ole vetovoimaisia tai mediaseksikkäitä. Näin hakija voisi ottaa avoimin mielin ilman ennakko-odotuksia vastaan alan, jolla olisi töitä. Olen pohtinut sitä, miksi monesti yritykset kärsivät tietystä osaamisvajeesta. Olen tehnyt 15 vuotta töitä kylmätekniikan parissa ja voin puhua kokemuksesta. Arvatkaa milloin työnantaja eniten karsii sitä, mihin opetukseen opiskelija osallistuu? Silloin, kun kyseessä on perustutkinto-opiskelijan opetus. Lähipäivät voivat myös tuolloin olla palkattomia. Sen sijaan, kun kyseessä on ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto, on ääni jo ihan toinen – otetaan kaikki opetus, mitä saadaan. Olisiko aloittelevalle kylmäasentajalle siis parempi tarjota mystery bag eikä henkilökohtaistettua ohjelmaa, missä työnantaja on päässyt valitseman koulutuksen sisältöjä? Kylmätekniikassa myllertää nyt isosti. Tuli uusi lainsäädäntö, minkä myötä kaikkien kylmäasentajien ja vastuuhenkilöiden pitää uudelleenkouluttautua. Kaikkien on siis pakko kouluttautua. Joku voi ajatella, että onpas teillä helppo koulutustilanne, kun opiskelijoita tulee ovista ja ikkunoista. Edellinen iso koulutusrytinä kylmäalalla oli vuosina 2009–2011, kun lainsäädännön puitteissa kaikkien piti kouluttautua. Tilanne on haasteellinen, sillä monien ensireaktio on ”ai onko mun siis pakko uudelleenkouluttautua?” Pakko on paha sana. Kun alkujärkytyksestä pääsee eteenpäin ja päästään keskustelemaan asiasta, todetaankin nopeasti että koko muutos johtuu siitä, että alalle tulee uutta tekniikkaa ja uusia kylmäaineita. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan uutta osaamista ja siihen tueksi opetusta. Samalla paljastuu, että aiempina vuosina on, kuten edellä mainitsin tingitty koulutuksesta. ”Otetaan vaan ne opetuspäivät, mitkä on ihan pakko”. Joten kun mennään uuteen ja on pakko kouluttautua uusiin pätevyyksiin, voisinko sittenkin tarjota sinulle meidän suunnittelemaa hyvää kylmäalan koulutuksen mystery bagia? Me haluamme, että osaaminen kehittyy. Tärkeintä ei ole todistus vaan se, että asentaja osaa hommansa siten, ettei toisen tarvitse mennä sitä korjaamaan. Tarjoaisinko mystery bagia kylmäliikkeelle? Toisaalta kyllä, toisaalta en. Kyllä siksi, että haluan, että me Careerian kylmätekniikassa olemme sen arvoisia, että luotat meihin niin paljon, että voisit valita mystery bagin. Mutta en minä mysteeriä yritykselle suoraan tarjoaisi, koska laadukas koulutus perustuu siihen, että opiskelija ja yrityksen edustaja tietävät, mikä on sisältö, milloin opetusta on, mikä on päämäärä ja milloin tavoite saavutetaan. Kaiken pitää olla läpinäkyvää. Tavoitteena on aina ammattitaitoisia osaajia. Kristiina Eerolakoulutuskoordinaattori, kylmätekniikan alaCareeria Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa