Hiiohoi ja tervetuloa #RisteilylaivaJumboon – välkomna ombord, teretulemas laeavapääl, welcome on board!

4.4.2022

Mies seisoo ryhmän keskellä ja antaa ohjeita.

Careeria, HOK-Elanto, Kauppakeskus Jumbo ja Chillisti Mukana! -hanke järjestivät yhdessä #RisteilylaivaJumbo-opiskelijatapahtuman perjantaina 25.3.2022. Tapahtuman tavoitteena oli tutustuttaa ykkösvuoden liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoita Vantaan ja Herttoniemen toimipisteistä HOK-Elannon asiakaspalvelun työtehtäviin.

Lisäksi tapahtumassa oli kakkos- ja kolmosvuoden opiskelijoita, jotka tekivät tapahtumatuotannon tutkinto-osan näyttötyön. Tapahtuman muita tavoitteita oli ryhmäyttää opiskelijoita, tutustuttaa opiskelijoita toisen toimipisteen opiskelijoihin, lisätä ymmärrystä liiketoimintamalleista, palvelumuodoista, kohderyhmistä ja asiakaspalvelusta. Tapahtuman avulla kehitettiin opiskelijatapahtumamalli HOK-Elannon ja Careerian kesken, jota voidaan skaalata myös muihin tilaisuuksiin, kauppakeskuksiin ja opetusaineisiin. Opetuksen muodon voisi leikkimielisesti nimetä yhteisölliseksi kauppakeskuspedagogiikaksi.

Opiskelijoiden kokemukset olivat tapahtumasta positiivisia. Pienen aamupalan jälkeen aloitimme tapahtuman. Opiskelijoiden innokkuus näkyi halusta aloittaa tapahtuma, sillä ryhmät odottivat lähtöviivalla valmiina kilpailuun. Osa ryhmistä oli selkeästi kilpailuhaluisempia kuin muut. Kaikki ryhmät suorittivat kaikki rastit. Viimeinen ryhmä palautti rastilappunsa kello 11.25 ja tapahtuma loppui siitä noin 10 minuuttia myöhemmin.

Mies seisoo ihmisten keskellä paperit kädessä ja antaa ohjeita.

Viimeisenä rastina oli loppupalautteen antaminen. Tapahtuma arvioitiin asteikolla 1–5, arvosanaksi tuli 4,2. Palautteessa opiskelijoiden piti myös nimetä kivoin rasti. Se oli Chillisti Mukana! -hankkeen koulu- ja työhyvinvointiin liittyvä toiminnallinen tehtävä. Seuraavaksi mukavimmat rastit käsittelivät Prisman ja Sokos Emotionin palveluita ja kohderyhmiä. Itsenäisiä QR-koodeilla toimivia rasteja oli kolme kappaletta. Alla olevassa kuvassa ammatillinen ohjaaja Laura Sierilä pitää Sokos Emotionin rastia.

Nuori nainen seisoo paperin kädessä ja antaa ihmisille ohjeita.

Opiskelijat siis ammensivat tapahtumasta paljon HOK-Elantoon ja asiakaspalveluun liittyvää tietoutta. Rastien aiheet siis vaihtelivat paljon asiakaspalvelun ja asiakasymmärryksen sekä palveluiden kohdistamisen välillä. Lisäksi yhtenä rastina opiskelijat tekivät some-sisältöä tervehdyksen muodossa. Yksi tapahtumatuotannon opiskelija sometti koko aamupäivän kaapaten Careerian Instagramin ja käyttäen HOK-Elannon hästägejä. Lisäksi tapahtumasta tehtiin Facebook- ja Instagram-postaukset, useita Linkedin-postauksia sekä tämä blogikirjoitus. Kauppakeskuksessa vilisi Careeria-paidoilla varustettuja rastinpitäjiä ja innokkaita opiskelijaryhmiä. Se pisti Jumbon asiakkaatkin miettimään, keitä he oikein ovat?

Tapahtumasta nousee esille selkeästi neljä eri funktiota:

1) Opiskelijat voivat taas osallistua tapahtumiin. On muutakin kuin luokkahuone- tai etäopetusta. Osalle opiskelijoista tämä oli heidän elämänsä ensimmäinen livetapahtuma (koska korona).

2) Oppilaitos saa näkyvyyttä ja suuren yhteistyökumppanin kanssa tehdä näyttäviä juttuja. Se lisää molemman suuntaista yhteistyötä ja osaamisen jakamista.

3) Molempien yritysten työnantajamainekuva kehittyy uudenlaisten ulostulojen myötä nuoren opiskelijan silmissä. Haluamme olla vetovoimaisin liiketoiminnan perustutkinnon (merkonomien) oppilaitos Vantaalla ja HOK-Elanto varmastikin haluttu nuorten työnantaja ja nuoren hyvän tulevaisuuden mahdollistaja.

4) Me opettajatkin voimme käyttää osaamistamme laajemmin kuin vain opettamiseen. On virkistävää astua koulusta ulos ja hypätä toiseen maailmaan, nähdä siellä opiskelijoiden onnistumista, kisailua ja pähkäilyä.

Hannu Okkonen, ammatillinen opettaja, tapahtuman vastaava tuottaja
Laura Pulkkinen, ammatillinen opettaja, tapahtumatuotannon opettaja