Mitä jos poistuisit postituslistoilta? 6.9.2023 Ja jatkossa välttäisit itse turhien viestien lähettämistä. Yksi turha sähköposti suuruudesta riippuen, tuottaa 4–50 grammaa hiilipäästöjä. Seitsemällä grammalla keittää kannullisen vettä, viidelläkymmenellä jo melkein saavillisen. Sähköpostiimme kilahtaa usein turhaa tietoa, saamme tarpeetonta ja meille hyödytöntä tietoa mitä erilaiset käyttämämme palvelut haluavat lähettää, jotta muistaisimme niiden olemassaolon ja olisimme uskollisia asiakkaita. Jatkuva pommitus kaupallisilla viesteillä voi myös toimia toisin päin ja saada ärsytyksemme kasvamaan niin, että emme enää halua tarjottuja palveluita käyttää. Käypiä esimerkkejä ovat verkossa toimivat monikansalliset vaatekaupat. Niiden viestit kuluttajana suljin ja sulkisin ensimmäiseksi. Pommitus turhilla viesteillä on laajentunut myös muille toimijoille. Työssä meiltä odotetaan usein viestien kuittausta, vaikka ne voisi muotoilla niinkin, että mitään kuittausta ei välttämättä tarvittaisi. Kun taas käyt suurehkossa tavaratalossa Helsingin keskustassa asioilla, niin jo saman tien kassakoneen kilahdettua, kilahtaa myös puhelin, kun halutaan tietää, suosittelisitko meitä, oletko tyytyväinen ostokseesi. Hitostako minä sen tiedän, kun olen sen tavaran vasta äsken käsiini saanut. Näiden tarpeettomien viestien lähettelystä on tullut nyt tapa. Sähköyhtiö haluaa kertoa mökin sähkön kulutuksen kasvaneen talven jälkeen moninkertaiseksi. Tietysti on. Emme käytä mökkiä talvella – tämän tiesin kertomattakin. Miksi itsestään selvyyksiä? Miksi kuormitetaan ilmastoa, kun samaan aikaan yritetään miettiä, miten saavutetaan ilmastotavoitteet? Asiakaspalvelullisesti nämä turhat sähköiset viestitykset ovat merkityksettömiä. Jos jokaisesta ostoksesta pitää käyttökokemuksista raportoida, niin kuka jaksaa ja kuka muka niitä vastauksia analysoi? Montako tarpeetonta viestiä lähtee yrityksistä päivässä? Montako New Yorkin matkaa niillä päästöillä tekisi? Päivässä, viikossa, kuukaudessa? Miten nämä päästöt on kompensoitu? Vai unohtuivatko laskelmista? Samaan aikaan kaikki valistuneet toimijat kertovat olevansa niin vastuullisia ja niin hiilineutraaleita että melkein kadehdittaa moinen. Väitän kuitenkin, että omassa toiminnassa meillä kaikilla on eniten perkaamista. Siksi, ja juuri siksi välttäisin jatkossa turhaa viestittelyä verkossa ja ennemmin moikkaisin käytävällä, tarjoaisin kupin teetä säästyneellä jalanjäljellä ja samalla kasvattaisin työpaikan viihtyvyyttä. Climate Caren ohjeita lainatakseni; Muuta sähköpostinkäyttötapojasi. Poistu postituslistoilta, jotka eivät enää kiinnosta sinua. Pienennä sähköpostilla lähettämiesi tiedostojen kokoa. Poista jo käsittelemäsi sähköpostiviestit, ja tyhjennä roskaposti. Älä lähetä ketjukirjeitä eteenpäin. Puhu ihmisille mieluummin kasvotusten. Verkkodataliikenne kasvaa kasvamistaan ja tarvitsee yhä suurempia palvelinkeskuksia ja ne tarvitsevat valtavasti sähköä. Ei siis auta ilmastomuutoksen hillitsemiseen, että jättää grillimakkaran kesäperjantaina syömättä, jos käyttää holtittomasti verkkopalveluita. Vastuullisuusterveisin Jaana EkforsAsiantuntijaLaatu, kehittäminen ja vastuullisuusCareeria Lisätietoa: https://www.climateimpact.com/ Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa