Vastuullisuusviestintää ja viestintää vastuullisesti 10.3.2025 Puhuessamme vastuullisuusviestinnästä, tarkoitamme yritysten ja organisaatioiden viestintää siitä, miten ne ottavat omassa toiminnassaan huomioon taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen sekä ekologisen vaikutuksensa. Miten sitten viestitään vastuullisesti – vastuullisuusasioista ja asioista yleensä? Vastuullisuusviestintä Vastuullisuusviestintä on nykyään vakiintunut osa-alue yritysten ja organisaatioiden viestinnässä. Onkin tärkeää tuoda esiin, mitä vastuullisuuden eteen tehdään. Mutta miksi näistä hyvistä teoista viestiminen on tärkeää? Eikö vastuullisen toiminnan pitäisi olla ihan business as usual. Se, että yritys tai organisaatio tuo esiin vastuullisuuden eteen tekemänsä työn, on myös kilpailuvaltti. Erityisesti nuoremmasta sukupolvesta, joka on juuri astunut tai astumassa työelämään näkee, että vastuullisuusasioilla on merkitystä niin tulevan työpaikan valinnassa kuin tuotteita ja palveluja ostettaessa ja hyvä niin. Sen lisäksi, että vastuullisuusviestinnän kautta osoitetaan, että ollaan kiinni tästä ajassa ja tiedostetaan oma vastuu yhteisen maailman hyvinvoinnista, innostaa ja kannustaa vastuullisuusasioista viestiminen myös muita vastaavaan toimintaan ja aina uusiin vastuullisuustekoihin. Hyvä tuottaa hyvää. Sanahelinä ja viherpesu ovat sitten ihan asioita erikseen. Sanojen tulee perustua aitoihin asioihin ja tekoihin. Vastuullinen viestintä Viestintä on suunnitelmallista toimintaa, joka tukee yrityksen tai organisaation strategisia tavoitteita. Vastuullinen viestintä tukee myös työpaikan yhteisöllisyyttä. Kun tieto kulkee, viestintä on läpinäkyvää ja yrityksellä tai organisaatiolla on toimivat viestintäkanavat ja-käytännöt sekä avoin viestintäilmapiiri, lisää se työskentelyn sujuvuutta ja sitä kautta viihtyvyyttä työssä sekä yhteisöllisyyttä. Erityisesti hybridityössä, kun työskennellään sekä lähityössä että etänä, ovat toimivat viestintäkäytännöt tärkeitä. Vaikka olisi olemassa erityisesti viestinnästä vastaava toimi tai yksikkö, ovat johto ja esihenkilöt viestinnän osalta avainasemassa ja esimerkkinä. Myös jokaisen työntekijän vastuulla on viestiä omasta työstään ja jakaa tietoa. Tässä viestintätoimen tärkeä tehtävä on luoda toimivat edellytykset ja alustat sekä sparrata työntekijöitä viestinnässä ja vuorovaikutuksessa. Vastuullinen viestintä on myös kuuntelemista ja empatiataitoja. Nämä taidot punnitaan erityisesti muutoksessa. Hyvä ohjenuora viestintää toteutettaessa on Viestinnän eettisen neuvottelukunnan (VEN) viestinnän eettiset ohjeet. VEN määrittää ne etiikan jatkuvaksi pohtimiseksi, vastuullisiksi linjauksiksi ja teoiksi jokapäiväisessä viestinnässä. VENin ohjeistuksessa keskeisiä asioita ovat avoimuus, rehellisyys, luotettavuus ja arvostus. Kriisiviestintä Vastuullista viestintää on myös kriisiviestintään valmistautuminen. Kriisitilanteiden viestinnän työnjaon ja roolien tulee olla etukäteen selkeästi määriteltyinä ja kaikkien tiedossa. Tässä auttaa selkeä kriisiviestintäsuunnitelma ja harjoitteleminen. Omassa organisaatiossani osallistutaan vuosittain valtakunnalliseen kriisiharjoitukseen, jossa viestintä on vahvasti mukana. Vastuullisuus on kaikkien asia Vastuullisuusteot on hyvä saada viestittyä osana koko toimintaa, kuinka yrityksessä tai organisaatiossa vaikutetaan yhteisten haasteiden ratkaisemiseen. Omassa organisaatiossani vastuullisuustoimintaa koordinoi vastuullisuustiimi, joka koostuu läpileikkaavasti organisaation edustajista eri toiminnoista, mutta vastuullisuus on koko henkilöstön yhteinen asia, jonka eteen tehdään töitä. Julkaisemme vuosittain oman vastuullisuusraporttimme. Parhaillaan on työn alla järjestyksessä kolmas Careerian vastuullisuusraportti, joka vastuullisuustekojen lisäksi avaa myös niiden vaikuttavuutta. Maarika WeissmannAsiantuntija, viestintäCareeria Lähteet: LUT-university: Neljä tapaa toteuttaa vastuullista viestintää: https://www.lut.fi/fi/artikkelit/nelja-tapaa-toteuttaa-vastuullista-viestintaa VEN, Viestinnän eettiset ohjeet: https://ven.fi/ohjeet/viestinnan-eettiset-ohjeet/ Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa