VIERKOsta eväitä ammatillisen koulutuksen kehittämiseen 4.12.2024 VIERKO-hanke (Vieraskielisen opetuksen kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa, kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa) on kuluneen vuoden aikana koonnut yhteen 62 ammatillisen koulutuksen järjestäjää ja satoja hanketyöntekijöitä eri puolilta Suomea. Eri organisaatioiden VIERKOlaiset ovat työskennelleet yhteistyössä viidessä eri työpaketissa: Vieraskielinen opintotarjonta ja englanninkieliset tutkinnon osat: Laajennetaan englanninkielistä opintotarjontaa ja kehitetään yhteisiä tutkinnon osia vieraskielisille opiskelijoille. Kotimaisten kielten oppiminen ja kielitaidon kartoittaminen: Parannetaan suomi ja ruotsi toisena kielenä opetusta sekä luodaan työkaluja kielitaidon arviointiin. Osaamisen tunnistamisen keinot: Kehitetään menetelmiä, joilla vieraskielisten opiskelijoiden aiempi osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan. Oppimisen tuen mallit ja toimintaympäristöt: Kehitetään uusia tukimalleja ja selkokielistä materiaalia. Työelämän monimuotoisuuden tukeminen: Edistetään monimuotoisuutta koulutuksessa ja työelämässä. Careeria on osallistunut työpaketteihin 4 ja 5. Marraskuun lopussa iso joukko VIERKOlaisia kokoontui Helsinkiin hankkeen päätöstapahtumaan kuulemaan hankkeen moninaisista tuloksista, verkostoitumaan sekä oppimaan ja inspiroitumaan ajatuksia herättävistä alustuksista. Päivän ensimmäisenä puhujana oli monikulttuurisen hoitotyön asiantuntija Saynur Soramies, joka jakoi omia kokemuksiaan suomalaisen työelämän haltuun ottamisesta. Hän korosti erityisesti suomen kielen taidon tärkeyttä sote-alalla. Pelkkä peruskielitaito ei hänen mukaansa riitä, vaan työntekijän on myös ymmärrettävä suomalaista työkulttuuria. Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Keudan johtaja Riikka-Maria Yli-Suomu käsitteli puheenvuorossaan ammatillisen koulutuksen nykytilannetta. Hän toi esiin, että yli 30 % Uudenmaan opiskelijoista on vieraskielisiä, ja totesi, että ”rasismin suurin vihollinen on koulutus”. Koulutus voi yhtäältä vähentää ennakkoluuloja ja auttaa ihmisiä näkemään, että erilaisuus on rikkautta eikä uhka, ja toisaalta se auttaa vieraskielisiä kotoutumaan ja integroitumaan osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Yli-Suomu kannusti myös ammatillisten oppilaitosten toimijoita verkostoitumiseen, uusien toimintatapojen kokeiluun ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Vaatturi, toimittaja, tuottaja ja puhuja Arman Alizad kertoi, kuinka hänen työssään tavoitteiden saavuttaminen vaatii usein kovaa työtä – ja joskus myös ripauksen onnea. Hän kuvasi kauniisti, miten erilaisten ihmisten kohtaaminen rikastuttaa elämää ja miten toisinaan pelkät eleet ja ilmeet riittävät ymmärtämiseen, vaikka yhteistä kieltä ei olisi. Päätöstapahtuman puheenvuoroissa käsiteltiin teemoja, jotka ovat olleet vahvasti läsnä myös hanketyössä, ja monien oli varmasti helppo samaistua moniin alustajien ajatuksiin. Puheenvuorot tarjosivat runsaasti kosketuspintaa hankkeen tavoitteisiin ja käytännön toteutukseen. Kun vuosi ja hanke alkavat kääntyä loppusuoralle, on hienoa huomata, kuinka paljon erilaisia materiaaleja, toimintamalleja, koulutuspaketteja ja oppaita Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Keudan hallinnoima VIERKO-hanke on eri työpaketeissaan tuottanut. Laajan hankkeen vahvuutena on ollut verkostoitumisen ja hyvien käytäntöjen jakamisen tehokas hyödyntäminen. Merkittävää on myös se, että hankkeen tuotokset eivät jää vain osallistujaorganisaatioiden käyttöön, vaan niistä suurin osa on jaettu Avointen oppimateriaalien kirjasto- ja Ohjaan.fi-sivustoille, joilla ne ovat kaikkien kiinnostuneiden saatavilla. Hankkeen työ jatkuu myös tulevaisuudessa, kun alkava VIERKO 2 -hanke mahdollistaa tuotettujen materiaalien ja toimintamallien jalkauttamisen. Lisätietoja: VIERKO. Katja SidoroffS2-opettaja, CareeriaPlusProjektityöntekijä, Careeria Vierko-hanke Careerian nettisivuilla. Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa