”Ravintola- ja cateringalan perustutkinto on ihmisille, jotka haluavat tehdä ruokaa rakkaudella”

26.1.2022

Kaksi naista seisoo kaulakkain joen rannassa.

Esther Schultz ja Mia Suominen ovat valmistuneet ravintolakokeiksi Careeriasta. Kumpikin palkittiin hyvästä opiskelusuorituksestaan myös stipendillä. Ja varmasti aivan syystä, sillä asenne alaa kohtaan kuuluu heidän puheessaan. He suosittelevat suorittamaansa ravintola- ja cateringalan perustutkintoa ihmisille, joilla on intohimo ruoanlaittoon, ja jotka haluavat tehdä ruokaa rakkaudella. Tapasimme Estherin ja Mian kesäisenä päivänä ravintoloistaan kuuluisan Porvoon Jokirannassa.

Uusi ura ravintola-alalta

Esther Shultzilla työ henkilökohtaisena avustaja vaihtui TE-toimistosta saadun vinkin kautta ravintola- ja cateringalan opintoihin. Mia Suominen taas haki elämäänsä uutta suuntaa työskenneltyään pitkään saman työnantajan palveluksessa haaveena oma liiketoiminta.
– Olen aina tykännyt kokkaamisesta. Tein paljon ruokaa myös työskennellessäni henkilökohtaisena avustajana, Esther kertoo.
– Minulle tuli omalla työurallani eteen tilanne, jossa on hyvä miettiä elämän suuntaa. Haaveena on tulevaisuudessa oma sukelluksen ympärille rakentuva liiketoiminta, johon liittyy kiinteästi myös hyvä ruoka, Mia kuvaa omia suunnitelmiaan.

Mian ja Estherin opiskelu kesti puolitoista vuotta. Jokaiselle ammatillisen tutkinnon suorittajalle suunnitellaan hänen tarpeitaan vastaava opintopolku. Henkilökohtaistamisessa otetaan huomioon opiskelijan aiempi osaaminen. Mia sai osan opintoja hyväksi luettua aikanaan suorittamansa ylioppilastutkinnon perusteella. YTO-aineista (yhteiset tutkinnon osat) piti suorittaa vain uusi, kestävän kehityksen kurssi. Estherin aiemmat opintosuoritukset ovat Luxemburgista, ja hän suoritti kaikki perustutkintoon kuuluvat aineet YTO-aineita myöten, jopa fysiikan ja liikunnan. Musiikkia Estherinkään ei tarvinnut opiskella, kun häneltä löytyy jo yli kymmenen vuoden kokemus sen parissa toimimisesta.

Nyt Esther työskentelee kokkina Porvoossa Zum Beispielissä, jossa hän suoritti myös kaksi opiskelujaksoa ja oli kesätöissä. Mia miettii vielä valintojaan. Hänellä on jo jatko-opintopaikka restonomiopintojen parissa ammattikorkeakoulussa.

Makuparien haastamista ja ruoanlaittoa rakkaudella

Esther teki opinnoissaan yhteistyötä Jyrki Tsutsusen kanssa SMAKU-tapahtumassa. Jyrki Tsutsunen on tunnettu marinoitujen männynkäpyjen ja pihkamajoneesin kaltaisista luonnon antimista tehdyistä tuotteista sekä villiyrteistä. Myös Esther on kiinnostunut villiyrteistä.
– Luonnosta voi kerätä paljon sellaista, jonka voi hyödyntää ruoanlaitossa, Esther hehkuttaa.
– Arvostus puhtaita raaka-aineita kohtaan kyllä kasvoi opiskelun aikana. Nyt huomaa selvästi eron erilaisissa raaka-aineissa. Tämä ala sopii erinomaisesti sellaisille ihmisille, joilla on intohimoa ruoanlaittoon, jotka haluavat haastaa erilaisia makupareja ja oppia tekemään ruokaa rakkaudella, Mia jatkaa.

Uusia ystäviä ja laajentunut verkosto

Vastavalmistuneet ammattikokit opiskelivat ryhmässä, jossa oli sekä nuoria että aikuisia. Opinnot ovat avartaneet näkemystä ravintolamaailmasta työpaikkana ja oma verkosto on täydentynyt eri ikäisistä kollegoista.
– Nyt kyllä tietää mikä työ on kaiken takana, kun menee ulos ravintolaan syömään asiakkaana, Esther sanoo.
– Eri ikäisistä opiskelijoista koostuvassa ryhmässä opiskelu vaatii aikuiselta avarakatseisuutta, että ymmärtää toisten vasta opettelevan aikuisuuden askelia, kun itse tietää jo mitä haluaa. Sopeutuminen tällaiseen ryhmään riippuu opiskelijan persoonasta ja motivaatiosta. Me olemme saaneet uusia hyviä ystäviä, Mia kiittelee.
– Uusia nuoria ystäviä, Esther täydentää.

Hyvin eri ikäisistä opiskelijoista koostuvassa ryhmässä on myös omat haasteensa. Opiskelijoiden motivaatio ja tavoitteet voivat olla hyvin erilaiset, kun toinen tähtää vain tutkintotodistuksen saamiseen, mutta toinen haluaakin oppia huippukokiksi. Mia Suominen tähdentääkin, että jokaisen opiskelijan kanssa olisi hyvä käydä alussa perusteellinen motivaatiokeskustelu.

Työelämässä oppiminen avainasemassa

Suuri osa oppimisesta tapahtuu nykyään työpaikalla. Siksi työelämässä oppimisen paikan valinta on syytä tehdä huolella. Tässä korostuvat myös erot eri ikäisten opiskelijoiden kesken. Nuori opiskelija ei välttämättä uskalla kysyä työpaikalla yhtä avoimesti, kuin jo enemmän työkokemusta omaava aikuinen. Tämän osalta onkin tärkeää, että sekä opettajalla että työpaikkaohjaajalla on silmää, millainen opiskelija on. Lisäksi harjoittelujaksoille valmistautumiseen tulisi panostaa riittävästi, että perustekniikat ovat hallussa ja työpaikalla voi keskittyä sitten taitojen kartuttamiseen ja uuden oppimiseen.
– Työelämässä oppimisen jaksoilla kyllä oppii, että jokainen vaihe ja jokainen henkilö työketjussa ovat tärkeitä. Jos esimerkiksi ei ole riittävästi astioita puhtaana, ei muutkaan työvaiheet etene, Esther kuvaa yhteistyön merkitystä.
– Ja viimeistään töissä ymmärtää hyvien työkenkien ja ergonomian merkityksen tässä ammatissa. Jatkuva seisominen vaatii hyvää fyysistä kuntoa, Mia tähdentää.
– Mutta ala tarjoaa paljon mahdollisuuksia: tiimityötä, vaihtelua keittiössä työskentelystä tarjoiluun, pikaruoan, fine diningin, suurtalouden parissa työskentelyä tai vaikkapa laivakokin työtä, Esther ja Mia summaavat yhdessä.

Uskallus kokeilla uutta kasvanut

Sekä Esther että Mia hyödyntävät saamaansa oppia myös omalla vapaa-ajallaan.
– Perhe ja ystävät ovat iloisia koulutuksestani. Ruokavalio on nyt vielä laajempi kuin ennen. Myös kotikokkailussa sarjatyön merkityksen ymmärtäminen on saanut nyt ihan uuden ulottuvuuden ja intohimo ruoanlaittoon on syventynyt, Mia kuvaa.
– Vauhti ruoanlaitossa on nyt ihan toinen kuin ennen. Kaikki tulee nyt nopeasti, kun osaa tekniikat. Nautin ruoanlaitosta ja uusien asioiden kokeilusta, Esther jatkaa.

Terveiset Careerialle

Esther Schultz ja Mia Suominen olivat kehittämis- ja kehittymishaluisia opiskelijoita, joilla oli opintojen aikana myös paljon rakentavia ajatuksia opintojen toteutuksen osalta. He korostavat oppilaitoksessa saatavan teorian ja käytännön opin merkitystä ennen työpaikoille siirtymistä. Asioita on tärkeää päästä harjoittelemaan jo oppilaitoksessa käytännössä.
– Työelämäverkoston ylläpitäminen ja uudistaminen koko ajan on tällä alalla tärkeää. Työskentelin itse opiskeluaikana yhteensä kuudessa eri paikassa. Pystyin itse vaikuttamaan mihin lähden oppimaan käytäntöä. Moni nuori tarvitsee tässä paljon ohjausta, että löytyy juuri oikea paikka työelämässä oppimiseen, sillä kaikki paikat eivät sovi kaikille, Mia summaa.
– Minä työskentelin neljässä eri paikassa. On tärkeää, että näkee opiskelun aikana erilaisia työpaikkoja, Esther jatkaa.
– Meidät otettiin hienosti vastaan aikuisina opiskelijoina ja ajatuksiamme kuunneltiin, Esther ja Mia kiittävät lopuksi yhdestä.