Hankimme markkinointipalvelua koskien jatkuvaa digimarkkinointia, digikampanjoita ja lisäpalveluita. Hankinnan kohde on määritelty tarkemmin Hilmassa julkaistussa tarjouspyynnössä.
Vastaukset lisätietopyyntöihin on julkaistu. Kysymykset ja vastaukset on ryhmitelty aihealueittain.
Tarjousten jättöaika on 13.5.2024 klo 12.00 mennessä sähköpostiosoitteeseen tuija.monto@careeria.fi. Määräajan jälkeen tulleita tarjouksia emme voi huomioida.
Tarjouspyyntöasiakirjat ja tarkemmat tiedot tarjouspyynnöstä on julkaistu Hilmassa.
Teknisistä ongelmista johtuen osa määräajan puitteissa tulleista lisätietopyynnöistä oli jäänyt palvelimeen. Vastaukset niihin on lisätty 3.5.2024.
Miten mainoskampanja käsitetään – onko 20–40 teemaa (monikanavaisesti Ads + neljässä somekanavassa mainonta) vai 40 kpl yksittäistä mainosta?
Koulutusmainonnan osalta kyse on yksittäisistä koulutuksista. Toki niin, että joissakin koulutuksissa (esim. jatkuvan haun koulutukset) voi olla useampia kampanjoita vuoden aikana, jolloin voidaan hyödyntää olemassa olevaa mainosmateriaalia. Joidenkin koulutusten mainonta on kertaluontoista.
Soveltuvat kanavat valitaan koulutuksen kohderyhmän mukaan. Pääkanavia ovat olleet Metan kanavat ja Google. Lisäksi on käytetty esim. asiantuntijoille suunnatuissa koulutuksissa LinkedIniä ja yhteishaun kohderyhmälle suunnatussa mainonnassa TikTokia, Snapchatiä ja YouTubea. (Tosin yhteishaun mainonta menee laajemman digikampanjan alle.)
Onko koulutuskalenteri joustava, tuleeko paljon muutoksia ns. lennosta vai lyödäänkö lukkoon aikaisessa vaiheessa?
Pyrimme siihen, että mainostettavat koulutukset olisivat hyvissä ajoin tiedossa ja markkinointiaikaa olisi reilusti ennen hakuajan umpeutumista. Kuitenkin tulee tilanteita, jossa markkinointiaika jää lyhyeksi ja vaaditaan nopeaa reagointia. Tai tilanteita, joissa ei ole riittävästi hakijoita ja nopeita lisätoimia tarvitaan.
Kuinka suuri on näiden digimarkkinoinnin hankintojen kokonaisbudjetti per vuosi, eli mikä on ennakoitu laajuus vuodessa? Kuinka suuri on vuosittainen mediabudjetti näihin?
Budjetit ovat luottamuksellista tietoa, joten emme kerro niistä julkisesti.
Careeria kuitenkin vastaa mediabudjetista, ja mediaostoista laskut tulevat suoraan Careerialle, joten niitä ei tarvitse sisällyttää tarjoukseen. Tarjouksen tulee sisältää vain ostettavan palvelun hinta siinä muodossa kuin se oli tarjouspyynnössä.
Vastaukset on lisätty 3.5.2024:
Onko sosiaalisen median jatkuvassa tekemisessä tarkoituksena nostaa jokainen 20–40 koulutusmainosta siis maksettuun mainontaan, vai onko osa vain orgaanisia nostoja?
Kyse on nimenomaan maksetusta mainonnasta. Orgaaniset nostot teemme in-housena.
Koulutusmainontaa toteutetaan Careerian koulutusyksiköiden toimeksiannosta. Mitä kaikkea tietoa toimeksiantoon yleisesti ottaen kuuluu? Ja mitä kaikkea Toimittajalta tarkalleen ottaen odotetaan toimeksiantojen toteuttamisessa – kuuluuko Toimittajan työnkuvaan mainostamisen lisäksi esim. jokaisen mainoksen tarkempi suunnittelu ja toteutus tekstien sekä kuvien/videoiden osalta? Vai onko toimeksiannoissa joskus mukana valmiit toiveet tai materiaalit teksteille tai visuille?
Toimeksiannot tehdään Teamsissä hyödyntäen Excel-taulukkoa, johon yksiköt lisäävät mainostettavat koulutukset ja tiedot: mitä, missä, milloin (koulutusaika ja hakuaika), kohderyhmä, alueellinen kohdennus, kampanja-aika sekä linkki koulutuksen nettisivulle. Toimittajan tehtäväksi jää suunnitella ja toteuttaa mainokset. Joissain tapauksissa voi olla valmiita toiveita tekstien ja kuvituksen suhteen, mutta useimmiten ei. Mainosten teossa voi hyödyntää nettisivujen tekstejä ja kuvia.
Osaatteko sanoa miten paljon 20–40 kuukausittaisesta koulutusmainoksesta on keskimäärin videomainoksia ja miten paljon kuviin pohjautuvia mainoksia?
Suurin osa koulutusmainoksista on kuviin pohjautuvia mainoksia. Mainoksissa on kuitenkin voinut olla liikkuvia elementtejä/animaatiota.
Onko toiveena, että Toimittaja valokuvaa tai videokuvaa kuukausittain jotain uutta materiaalia? Vai hyödynnetäänkö mainoksissa esim. Careerian olemassa olevia kuvia tai muita kuvapankkikuvia?
Emme ole sisällyttäneet uutta valokuva- ja videomateriaalia tarjouspyyntöön. Jos tarvetta ilmenee, hankintaan se lisätyönä. Pääasiassa hyödynnetään meidän omaa olemassa olevaa kuvamateriaalia ja muita kuvapankkikuvia.
Millaisia ovat laajemmat digikampanjat? Mikä on kampanjan kesto, mediabudjetti, kanavat ja niiden lukumäärä ja kohderyhmä?
Laajemmat digikampanjat ovat keskittyneet tiettyyn teemaan (esim. Uutta virtaa (työ)elämään, jonka kohderyhmänä olivat osaamisen täydentäjät) ja niiden tavoitteena on ensisijaisesti tunnettuuden lisääminen, kiinnostuksen herättäminen ja oston esteiden poistaminen.
Kampanjoita on suunnattu pääkohderyhmillemme: osaamisen täydentäjät, työttömät ja alanvaihtajat, HR-päättäjät ja esimiehet sekä oppivelvolliset yhteishaussa hakevat nuoret.
Kampanjan kesto on n. kuukausi. Kanavien lukumäärässä on voinut olla hieman vaihtelua kohderyhmittäin. Pääpaino on kuitenkin ollut somessa (Meta, LinkedIn, ja nuorten osalta TikTok, Snapchat, YouTube) ja Googlen display-mainonnassa. Kampanjoihin on myös sisältynyt display-mainontaa Sanoman ja Alma Median verkostoissa sekä natiiviartikkeleita. Kumppani on tehnyt kampanjan materiaalit, mutta olemme tehneet osan ostoista (mm. Sanoma, Alma) itse.
Onko digitaalisen markkinoinnin kanavissa joitakin, jotka olette todenneet huonosti toimiviksi tai ei teille jostakin syystä sopiviksi?
Pääsääntöisesti valitut kanavat toimivat hyvin. Koulutusmainonnan osalta voi kuitenkin olla kanavakohtaisia eroja.
Vastaukset lisätty 3.5.2024:
Onko jotain tiettyjä markkinointiteknologioita käynyt jo mielessä, joita olette harkinneet ja mihin erityisesti kaipaatte osaamista ja näkemystä, vai onko ajatuksena lähteä puhtaalta pöydältä ja nimenomaan niin, että kumppani kertoo mitä kannattaisi tehdä?
Tähän asti olemme hyödyntäneet lähinnä sovellusten ja alustojen omia työkaluja. Mielellämme kuulemme kumppanin näkemyksen meille soveltuvista markkinointiteknologioista.
Onko Careerialla joku dashboard olemassa jo raportointia varten, jonka ylläpidosta Toimittaja jatkossa vastaa, vai onko ajatuksena, että Toimittaja itse päättää mitä dashboardia käyttää?
Tällä hetkellä käytössä on Googlen Looker Studio. Dashboard voi olla myös jokin toinen.
Minkä verran sopimuskaudella on sellaisia suunnittelu- tai ohjausryhmäpalavereita, jotka vaativat fyysistä läsnäoloa tilaajan tiloissa?
Jos kumppani sijaitsee kaukana, eivät suunnittelu- ja ohjausryhmäpalaverit välttämättä edellytä lainkaan fyysistä läsnäoloa tiloissamme. Palaverit voidaan pitää etänä tai lähipalavereina siten kuin on tarkoituksenmukaista.
Riittääkö, että muutostarpeisiin reagoidaan saman päivän aikana virka-aikana? Onko tarpeen päivystää viikonloppuisin tai pyhien aikaan?
Reagointi muutostarpeisiin virka-aikana on riittävää. Ei ole tarvetta päivystää viikonloppuisin tai pyhien aikana.
Kohdassa 4 Sopimusaika on laitettu sopimusajaksi 3 vuotta ja kohdassa 6 Sopimuskausi on laitettu 2 vuotta. Kumpi on oikea?
Varsinainen sopimuskausi on 2 vuotta.
Mitä ehdotetun tiimin osaamisessa arvostetaan erityisesti?
Arvostamme tiimin osaamisessa digimarkkinointiosaamisen lisäksi tuloksellisuutta, näkemyksellisyyttä ja kehityksellistä otetta.
Minkälaisia referenssejä tässä kilpailutuksessa arvostetaan? Toivotaanko referenssien olevan nimenomaan koulutuksen alalta vai voivatko olla myös muilta toimialoilta?
Arvostamme referenssejä, jotka koskevat palveluyrityksiä, joilla on monta erilaista kohderyhmää. Erityisesti arvostamme referenssejä toisen asteen ammatillisten oppilaitosten kanssa tehdystä yhteistyöstä.
Kuinka monta referenssiä saa olla?
Referenssien määrää ei ole rajattu. Mutta jos soveltuvia referenssejä on paljon, toivomme rajaamaan ne meidän näkökulmastamme soveltuvimpiin.
Miten referenssit pisteytetään?
Referenssit pisteytetään niin, että toimintamme kannalta parhaat referenssit esittänyt tarjoaja saa täydet 15 pistettä, seuraavaksi parhaat esittänyt tarjoaja saa 10 pistettä ja kolmanneksi parhaat esittänyt tarjoaja saa 5 pistettä. Samanveroisiksi katsottavat referenssit saavat saman pistemäärän.