Leikki yhdistää

20.3.2024

Joukko ihmisiä yhteiskuvassa, osalla päällään pehmoeläinasut.

Monet aikuiset muistelevat lämmöllä lapsuuden leikkejä ja sitä kutkuttavaa tunnetta mahanpohjassa, kun leikissä saattoi tapahtua mitä vain. Tätä tunnetta, mielikuvitusta ja leikin riemua olemme halunneet tuoda osaksi opintoja Careerian lähihoitajakoulutuksessa. Careeria liittyi Leikkipäivä-organisaatioon tämän takia, kehittämään leikkiin liittyvää opetusta, leikkitaitoja ja mielikuvituksen käyttöä. Leikki on tärkeä osa lasten ja nuorten osaamisalaa opiskelevien lähihoitajien opintoja. Leikin ohjaaminen ja leikkiin heittäytyminen ovat taitoja, joita voi oppia. Leikinohjaus työmenetelmänä sopii erinomaisesti muidenkin asiakasryhmien kanssa toimiessa. Leikki luo iloa ja virkistää.

Leikkipäivä Careeriassa Herttoniemen yksikössä 9.2.2024

Kolme hoitajan ja lääkärin asuihin pukeutunutta opiskelijaa keskellään kyltti, jossa lukee Pehmo-sairaala.

Eräänä perjantaina helmikuussa Careerian Herttoniemen toimipisteen 5. kerroksessa oli sähköinen tunnelma. Lähihoitaja- ja hoiva-avustajaopiskelijat järjestivät Careerian ihan ensimmäisen oikean leikkipäivän, ja nyt oli h-hetki. Viimehetken järjestelyjä tehtiin vielä.

”Alaovelta tuli tiedote, ensimmäinen ryhmä on saapunut” tiedotti yksi opettajista, joka oli vastuussa lapsiryhmien siirtymistä opiskelijoidensa kanssa. ”Ne tulee nyt” huuteli toinen opettaja leikkiluokkiin, joissa opiskelijat odottivat jännittyneinä. ”Apua, pelottaa, lapset tulee ” nauroi ja hyppeli yksi opiskelija Pokemon -asussaan.

Pian 5. kerros täyttyi naurusta ja jalkojen tömistelystä. Olimme kutsuneet alueen päiväkodeista ja esiopetuksesta lapsiryhmiä pehmoleluineen Careeriaan leikkimään, ja mukaan saatiin myös leikkipäiväkoordinaattori Karolina Heikki-siilin kanssa.

Opiskelijat olivat suunnitelleet syksystä asti erilaisia leikkipisteitä luokkatiloihin: Pehmosairaalan, satumetsän ja satuhetken nuotiopaikalla, pehmojumppaa ja pehmolelujen sääntöleikkejä. Lisäksi käytävillä oli liikuntavälineitä, kasvomaalausta, piirustuspiste, autoleikki, hiekkaleikki ja tietysti Cafe Careeria, jossa tarjoiltiin mehua ja keksiä. Seinät oli koristeltu värikkäillä askarteluilla. Leikkitapahtuma kesti aamupäivän, ja vieraana oli parhaimmillaan noin 60 lasta.

Miten päädyimme tähän?

Herttoniemen toimipisteessä aloittivat ensimmäiset lasten ja nuorten osaamisalaan suuntautuneet lähihoitajaopiskelijat verkkomonimuoto-opinnoissa syksyllä 2022 ja suomi toisena kielenä toteutuksessa syksyllä 2023. Ensimmäistä kertaa pääsimme miettimään työelämäyhteistyötä pääkaupunkiseudulla lasten ja nuorten kanssa tehtävän työn näkökulmasta, ja päädyimme nopeasti leikkiin kontekstina. Idea leikkipäivästä saatiin loppukeväästä 2023. Työstimme ensin leikkipäivän rakenteita: pelastussuunnitelma pyydettiin turvallisuusalan opiskelijalta, luvat tapahtuman järjestämiseen yksikön vastuuhenkilöiltä ja tilavaraukset eli kokonaisen kerroksen varaaminen lapsia varten jo hyvissä ajoin. Kun rakenteet olivat kunnossa, pääsimme suunnittelemaan sisältöjä. Toiminnan järjestämisestä vastasi lapsiin ja nuoriin suuntautuvat lähihoitajaopiskelijaryhmät. Päivän teemaksi valikoitui Pehmojen seikkailu. Lapsiryhmien ohjeistamisesta, kahvilasta ja odotteluleikkipaikoista vastasivat hoiva-avustaja- ja vasta-aloittaneet lähihoitajaopiskelijat.

Miltä tapahtumasuunnittelu tuntui opiskelijoista?

Kaksi naista seisoo pöydän ääressä ja askartelee värikkäistä papereista erilaisia kuvioita.

Tapahtumaa valmisteltiin yhteistyöllä, suunnittelemalla kuukausien ajan. ”Jokaisella oli joitain ideoita ja yhdessä päätettiin mitä otetaan mukaan, niin ettei tulisi liikaa ja tapahtuma olisi kiinnostava lapsille” kertoi yksi opiskelijoista. ”Tekeminen tuntui aivan ihanalta, koska on mukava askarrella, suunnitella ja touhuta ” kertoi toinen. Toinen pohti, että vaikka tapahtuma oli hyvin suunniteltu, valmistelu tuntui kyllä vähän jännittävältä, koska aina tulee muutoksia ja pitää olla valmiina niihin.

Mikä onnistui, mikä jännitti – opiskelijoiden kommentteja ja kokemuksia

”Alussa jännitti ja huolestutti, tuntui että on liian vähän materiaalia, ja meitä mietitytti myös, miten saadaan kokonaisuus toimimaan” kuvaili yksi opiskelijoista ” Mutta lopputulos oli hieno. Lapset olivat innossaan ja heittäytyivät sujuvasti mukaan leikkeihin”.

”Olen ylpeä itsestäni että, tapahtuman aikana sattumalta otin mukaan taskulampun varmuuden vuoksi, jos tarvittaisi sadun lukemiseen pimeässä. Sadussa luettiin varjosta, ajattelin että olisi kiva lapsille samalla näyttää, mistä varjo synty ja mikä varjo on. Lapset innostuivat ja ihmettelivät, kun näkivät oman ja pehmolelunsa varjot 🙂 ” Kertoi yksi satuhetken tekijöistä.

”Lopussa olo tuntui onnistuneelta” kuvaili yksi opiskelijoista. ”Tapahtuman jälkeen olisi halunnut vielä kurkistaa muiden ryhmien pisteisiin ja jakaa kokemuksia ja ajatuksia, mutta siihen ei jäänyt riittävästi aikaa. Ehdimme kuitenkin pohtia omissa ryhmissä, mikä meni hyvin, mitä voisi muuttaa ja mikä tuntui hankalalta.”

”Itselleni oli todella hyvä kokemus, tuli ideoita, mitä omassa työssäni voisin lasten kanssa tehdä ja suunnitella. Ihanaa, että koulussa sai järjestää tällaisen tapahtuman. On ihan eri kuin teoreettisesti käydä asioita läpi, todella opettavainen projekti.”

Ryhmä naisia yhteiskuvassa värikkään leikkiteltan äärellä, vieressä maisemapiirros.

Terveiset eräältä osallistuneelta eskariryhmältä

”Kiitos vielä upeasta tapahtumasta. Tapahtuma ylitti heittämällä kaikki odotukset, joita meillä oli. Toimintaa oli ihanan monipuolisesti, ja odottamisesta oli tehty mielekästä erilaisilla käytäväleikeillä. Kaikki toiminta oli suunniteltu upeasti, ja ohjaajilla oli ihanan lämmin ja innostava energia. Teiltä tulee valmistumaan useita upeita varhaiskasvattajia. ”

Mitä opimme?

Careerian lähihoitajaopiskelijat ovat uskomattoman taitavia! Ison projektin tekeminen sai aikaan hienoa yhteistyötä yli ryhmärajojen. Opettajatkin leijuivat tapahtuman jälkeen hyvänolon pilvissä pitkään.

Huomasimme myös, että tällaisen tapahtuman järjestämiseen tarvitaan riittävästi aikaa. Mukaan tarvitaan tarpeeksi opiskelijoita ja heitä ohjaavia opettajia sekä yhteistä suunnittelu- ja harjoitteluaikaa.

Voisiko tapahtuma olla pidempikestoinen, vaikka 2-päiväinen leikkifestari, jolloin useampi lapsiryhmä pääsisi meille kylään? Ja entäpä Careerian henkilökunta, voisiko tämä olla Careerian ”tuo lapsesi töihin päivä”?

Leikkipäivä 2024

Vuonna 2024 valtakunnallista leikin teemaviikkoa vietetään huhtikuussa viikolla 16 ja Leikkipäivää lauantaina 20.4.2024. Vuoden teemana ovat kaveritaidot: https://leikkipaiva.fi/

Tuulia Berschewsky
Opettaja, Careeria

Outi Tirkkonen
Opettaja, Careeria

Anu Ingelin
Opettaja, Careeria

Hae Careerian lähihoitajakoulutukseen Herttoniemeen. Hakuaika nyt auki.