Tuliaisena karuselli 5.2.2025 Tuli lämmin ja vastaanottavainen tunne, kun saavuimme Ossin kaupungissa olevaan Koning Willem 1 Collegen ala-aulaan. Siellä oli Suomen lippu merkkinä kaikille, että Suomesta on tulossa vieraita. Meitä oli vastassa Georgia, joka toimi vierailumme ajan emäntänämme. Saimme päivän aikana tutustua Alankomaiden maahanmuuttajien hollannin kielen koulutukseen. Ohjeita itsensä esittelyyn. Alankomaiden maahanmuuttajien kielikoulutus Alankomaissa kuntien rahoittamaa kielikoulutusta tarjotaan pakolaisille ja turvapaikanhakijoille. Muut maahanmuuttajaryhmät maksavat itse koulutuksen. Lain mukaan jokaisen maahanmuuttajan on osoitettava hollanninkielisellä kansalaisuuskokeella yhteiskuntatietoisuutensa viiden vuoden sisällä maahan tulosta. Ennen koulutusta jokainen opiskelijaksi tuleva testataan ja opiskelijat jaetaan koulutuksen tasoryhmiin. Koulutus kestää 710–800 tuntia ja kaikki koulutus on lähiopetusta oppilaitoksessa. Opetusta on kolmena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan. Opiskelijoilla on myös velvollisuus käydä kunnan osoittamassa paikassa töissä tai tehdä vapaaehtoistyötä opintojen ohella. Poissaoloja saa olla vain muutamia tunteja ja tietyillä koulutustasoilla ei lainkaan. Koulutuksissa on kaksi tasoa B- ja Z-tasot. B-tasolla kielitaitotavoite on B1 ja opiskelijat suorittavat kielikokeen. Kielikoulutuksen jälkeen he voivat hakeutua ylemmän tason ammatillisiin opintoihin tai jatkaa työskentelyä. Z-tason tavoitteena on A2-kielitaitotaso ja siirtyminen alemman tason ammatillisiin opintoihin. Z-tasolla opiskelijat eivät suorita kielikoetta. Heillä ammatillinen tavoite on aputyötehtävissä. Mielenkiintoista oli, että kunta valvoo poissaoloja ja myöntää todistukset opinnoista. Kunnan yhteyshenkilö pääsee oppilaitoksen järjestelmään katsomaan opiskelijoiden opiskelun etenemistä ja poissaoloja. Eli vaikka suurempi tavoite maahanmuuttaneiden kielitaidon kehittämisestä ja työllistämisestä on melko samanlainen Suomessa ja Hollannissa, löytyy toteuttamistavassa ja käytännön järjestelyissä myös paljon maakohtaisia eroavaisuuksia. Vierailun parasta antia olikin vaihtaa kokemuksia hollantilaisten kollegoiden kanssa toisiltamme oppien ja parhaita käytäntöjä etsien. Karusellissa Opiskelijoita karusellissa. Eri tasojen kielikoulutuksien toteutukset on suunniteltu siten, että jokainen opettaja opettaa saman asian samalla tavalla, samoilla materiaaleilla ja menetelmillä. Tällä menetelmällä oppilaitos varmistaa opetuksen laadun. Laatu on ainoa asia, millä oppilaitokset valikoituvat kielikoulutusten tuottajiksi. Opiskelijaryhmässä on 12–15 opiskelijaa ja heidät on jaettu osaamisen mukaan kolmesta neljään tasoryhmään. Viiden viikon välein opettajat testaavat kielen osaamisen ja silloin muodostetaan uudet ryhmät. Opiskelija voi siirtyä omassa ryhmässään eri tasolle tai hän voi siirtyä toiseen opiskelijaryhmään korkeammalle tasolle. Uusien opiskelijoiden sisäänotto tapahtuu myös viiden viikon välein ja heidät sijoitetaan olemassa oleviin opiskelijaryhmiin. Oppituntien alussa opiskelijoilla on opettajan johdolla yhteistä kielioppiin liittyvää asiaa. Sen jälkeen opiskelijat menevät tasoryhmiinsä opiskelemaan suunnitelman mukaisesti. Valkotaululla on näkyvissä päivän oppimisen tavoite, ryhmät ja ryhmien tehtävät. Ryhmissä voidaan harjoitella puhumista, kirjoittamista, lukemista, lukemisen ymmärtämistä tai kielioppia. Toisinaan ryhmissä on paikallisia henkilöitä keskustelemassa opiskelijoiden kanssa ajankohtaisista asioista. Opettaja käy eri ryhmissä ohjaamassa ja opettamassa, on kuin karusellissa. Opettajat kokivat karusellimallin hyväksi tavaksi opettaa, kun ryhmässä on eri tasoisia opiskelijoita. Mukaan tarttui karusellimalli kotiin tuotavaksi Kaikkien tuliaisten lisäksi mukaan tarttui karusellimalli. CareeriaPlussan strategisena tavoitteena on keskeyttämisten vähentäminen. Saisimmeko karusellimallista meille työkalun tähän? Pienempi tasoryhmä voisi antaa tukea oppimiseen ja madaltaa kynnystä tulla kouluun erityisesti silloin, kun oppimisessa on haasteita. Toisaalta tasoryhmät voisivat antaa onnistumisen ja edistymisen kokemuksia myös opiskelijoille, jotka pystyvät etenemään opinnoissaan nopeammin. Karusellimalli voisi tukea myös opettajan resursseja ja mahdollisuuksia suunnitella opetusta moniin oppimistarpeisiin ryhmän sisällä. Kotoutumiskoulutuksen ryhmiä arvioidaan jatkuvan arvioinnin periaatteella, mikä mahdollistaa jo nykyisellään, että koulutusryhmissä olisi mahdollista muodostaa eri tasoisia ryhmiä oppimisen eriyttämiseksi. Karusellimalli toimisi hyvin eri asioiden oppimisessa, ei pelkästään suomen kielen, vaan myös yhteiskunta- ja työelämäasioissa. Koulutuksissa on aina tehty ryhmä- ja parityöskentelyä, mutta ryhmät on jaettu muilla perusteilla kuin osaamisen tason perusteella. Karusellimallin mukaisessa oppimisessa tapahtuu vertaisoppimista ja opiskelijat antavat tukea oppimisprosessissa toisilleen. Lähdemme kokeilemaan karusellia muutamissa ryhmissä innokkaiden opettajien kanssa. Ai niin, me opimme hiukan hollantiakin. Mijn naam is Eija, mijn naam is Vilma. Eija LenkkeriKoulutuspäällikköCareeriaPlus Vilma TiisanojaKoulutuskoordinaattoriCareeriaPlus Jaa artikkeli: Facebookissa LinkedInissa