Uusia muodin menestystarinoita Fashion Finlandin ja Careerian koulutusyhteistyöllä

31.1.2022

”Tässä yhteistyössä Careerialta tulee koulutuksen ja opettamisen vankka ammattitaito ja Fashion Finlandilta muotikaupan ja alan osaaminen. Tämä liitto on paljon enemmän kuin kumpikaan erikseen. Sitä voisi verrata unelmien asukokonaisuuteen, jossa jokainen tekijä tukee toistaan. Tuloksena on innostava, kiinnostava, tyylikäs, inspiroiva ja uutta luova kokonaisuus, josta riittää iloa pitkälle tulevaisuuteen.”
– Sami Sykkö, Fashion Finland

Valokuvamalleja kävelemässä catwalkilla.

Fashion Finlandin ja Careerian yhteistyönä on syntynyt uusi Muodin myyntispesialisti -koulutus, joka tarjoaa yhdistelmän alan uutta tietoa ja taitoa sekä vinkkejä muotikaupan menestymiseen. Kevättalvella 2021 toteutettu pilottikoulutus sai erinomaisen vastaanoton, ja seuraava Muodin myyntispesialisti -koulutus alkaakin jo vuoden 2022 alussa.

Fashion Finland on suomalaisen muotialan yhteisö, tietokanava ja media, joka pyrkii kasvattamaan muotikaupan näkyvyyttä ja arvostusta, tukemaan muotikauppojen ja -kauppiaiden liiketoimintamahdollisuuksia sekä edistämään alan yhteistyötä ja muodin kulttuuria Suomessa. Monialainen Careeria kouluttaa huomisen tekijöitä työelämän tarpeisiin ja tarjoaa ammatillista koulutusta ja kehittämistä työelämän kumppanina.

Haastattelimme Fashion Finlandin liiketoimintajohtajaa ja päätoimittajaa Sami Sykköä uuden koulutuksen ja muotialan tarjoamista mahdollisuuksista.

Tavoitteena innostuneita muotialan tekijöitä ja menestystä muotikauppoihin

Hameen helmoja ja kenkiä.

Mikä sai Fashion Finlandin lähtemään yhdessä Careerian kanssa toteuttamaan Muodin myyntispesialisti
-koulutusta?

– Muotikauppa kehittyy ja kansainvälistyy kovaa tahtia. Nyt tarvitaan uusia ajatuksia, koulutusta ja oven avauksia, jotta muotikaupat pysyvät mukana kansainvälisessä kilpailussa. Muotikauppa on nykyään aivan erilaista kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Ja siksi me Fashion Finlandissa mietimme, miten voimme auttaa ja kouluttaa ihmisiä menestymään tässä uudessa maailmassa. Haluamme, että muotikauppa menestyy jatkossakin, vielä entistäkin paremmin ja toivomme saavamme uusia menestystarinoita alalle.
– Muodin myyntispesialisti -koulutus on hyvä yhdistelmä tärkeitä muotikaupan osa-alueita. Siinä huomioidaan niin myynti, markkinointi, stailaus kuin palvelumuotoilukin. Se on monipuolinen ja laaja kattaus sellaista uutta tietoa ja taitoa, jota muotikaupassa nyt tarvitaan. Hienoa on se, että etäopetus on mahdollistanut kaikkien osallistumisen, asuinpaikasta riippumatta. On hienoa, että tällainen mahdollisuus kehittyä työssä ja saada uusia ideoita voidaan tarjota yhteistyössä Careerian kanssa osallistujille – maksutta. Tämä on erinomainen tapa parantaa muotikaupan menestystä.

Minkälaisia tavoitteita koulutukselle on asetettu?

– Päätavoitteena on, että Suomeen saadaan mahdollisimman taitavia ja innostuneita muotikaupan tekijöitä sekä henkilökuntaa alan myymälöihin ja tätä kautta lisää menestystä muotikauppoihin. Siksi tarjoamme opiskelijoille uutta inspiraatiota sekä mahdollisuudet oppia uusia tietoja ja taitoja, ja opetus on hyvin monipuolista. Koulutus sisältää luentoja, harjoitustehtäviä, työssäoppimista ja kirjallisia töitä, joissa pohditaan omaa oppimista ja asioiden sisäistämistä. Kurssilla opettavat asiantuntijat jakavat omaa ammattitaitoaan, ja yksi tärkeä koulutuksen osa-alue on opiskelijoiden mentorointi.

Ensimmäinen Muodin myyntispesialisti -koulutus alkoi tammikuussa 2021. Minkälaisia kokemuksia tuosta pilottitoteutuksesta saatiin?

– Olemme todella iloisia, että osallistujien palaute oli valtavan hyvää. Opiskelijat veivät opintonsa maaliin ja saamamme myönteisen palautteen perusteella olemme oikealla tiellä. Tämän pohjalta on hyvä kehittää seuraavaa, vuoden 2022 alussa alkavaa koulutusta. Muotikauppa on tavattoman kiehtova ala, koska juuri tällä kaupan alalla pääsee ensimmäisten joukossa näkemään, mihin maailma on menossa ja mitä on tulossa. Tämä meidän koulutuksemme on hyvin käytännönläheistä. Esimerkiksi stailausosuudesta olemme saaneet erinomaista palautetta. Ja mikä parasta, stailausopetus onnistui hienosti myös etänä.
– Tätä koulutusta voi suositella kaikille, jotka työskentelevät muotikaupassa ja haluavat kehittyä, päästä eteenpäin ja oppia uutta. Se sopii myös yrittäjille ja kauppiaille, tai jos on vasta perustamassa muotikauppaa. Muodin myyntispesialisti -koulutus palkitsee moninkertaisesti opintoihin panostetun työn ja ajan.

Minkälaisia ajatuksia sinulla on kehittämisyhteistyöstä Careerian kanssa?

– Careeriassa on huippuammattilaisia miettimässä koulutuksia. Careerialta tulee koulutuksen ja opettamisen vankka ammattitaito ja Fashion Finlandilta muotikaupan ja -alan osaaminen. Tämä liitto on enemmän kuin kumpikaan erikseen. Sitä voisi verrata unelmien asukokonaisuuteen, jossa jokainen tekijä tukee toistaan. Tuloksena on innostava, kiinnostava, tyylikäs, inspiroiva ja uutta luova kokonaisuus, josta riittää iloa pitkälle tulevaisuuteen.

Muotialalla näkee ensimmäisenä, mihin maailma on menossa

Malleja erilaiset asut päällään.

Millaisena näet alan tulevaisuuden työllisyysnäkökulmasta? Miksi kannattaa kouluttautua alalle ja kehittää itseään muodin myyntispesialistiksi?

– Onkohan toista yhtä jännittävää tai lumoavaa alaa kuin muoti ja muotikauppa. Tällä alalla saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja tuoda heidän elämäänsä tyyliä, väriä ja iloa. Aina ollaan aallonharjalla siinä, minne maailma on menossa ja surffaillaan ensimmäisten joukossa eteenpäin. Tällä hetkellä muotikaupoissa opetellaan esimerkiksi sosiaalisen median ammattilaisiksi.

– Verkkokauppa on avannut muotikaupalle laajat kansainväliset mahdollisuudet. Muotikauppa voi toimia Suomessa, mutta myydä kansainvälisille markkinoille. Suomalaisten muotikauppojen mahdollisuudet ovat loputtomat.
– Kauppa se on, joka kannattaa, erityisesti muotikauppa.

Mitä pitäisi nyt erityisesti huomioida alan kehityksessä ja tulevaisuuden näkymissä?

– Erityisesti nyt tulisi mielestäni huomioida se, että muotikauppa on muuttunut ja muuttuu nopeasti, kun verkkokauppa on tullut kivijalkakaupan rinnalle. Digikauppa muuttaa maailmaa, ja kansainvälisyys on tullut vahvasti mukaan myös muotikauppojen arkeen.
– Samaan aikaan ihmisten asenteet muuttuvat ja vastuullisuuden merkitys kasvaa. Muotikaupan tulee kulkea tässäkin edellä ja huomioida toiminnan ja tuotteiden vastuullisuus ja esimerkiksi vaatteita valmistavien ja myyvien hyvä kohtelu.
–Tuskin koskaan aiemmin muotikaupan tekeminen on ollut yhtä jännittävää kuin nyt. Se on voinut olla joskus helpompaa, mutta nyt se on jännittävämpää.
– Muotikaupan vetovoimasta kertoo sekin, että pandemiasta huolimatta Fashion Finlandin jäsenmäärä on kasvanut. Viimeisimpänä joukkoomme on liittynyt esimerkiksi Helsingin Louis Vuitton. Fashion Finlandilla on nyt noin 185 yritysjäsentä ja 50 henkilöjäsentä. Haasteellisista ajoista on selvitty ja selvitään, sillä muotikauppiaat ovat todella taitavia ja sinnikkäitä. Bisnes on pidetty pyörimässä. Nostan muotikauppiaille ja kaikille muotikaupassa toimiville mahtaville tyypeille hattua.

Kuvat: Leena Aro.

Lue myös: Muodin myyntispesialisti -koulutuksella lisää tehoa yritystoimintaan