Yhteistyökuvioita rakentamassa Las Palmasissa

27.3.2024

Tieto- ja viestintätekniikan opettaja Jenny Kalliosto oli tutustumassa Las Palmasissa sijaitsevaan I.E.S. EL RINCÓN nimiseen tieto- ja viestintätekniikkaan keskittyvään ammatilliseen oppilaitokseen maaliskuun puolivälissä. Oppilaitoksessa työskentelee noin 45 tieto- ja viestintätekniikan opettajaa ja opetusalat ovat enimmäkseen ohjelmointia, it-tukea, automaatiota sekä osin median opintoja vastaavia. Yksi Jennyn vierailun tarkoituksista oli rakentaa jatkuvaa ja kestävää yhteistyökuviota oppilaitosten välille. Samalla hän pääsi myös saattamaan kolme opiskelijaansa oppilaitosvaihtoon samaiseen ammatilliseen oppilaitokseen.

Anton Nousiainen ja Rino Vask Helsinki-Vantaan lentokentällä lähdössä seikkailuun, taustalla lentokone, johon ollaan kohta nousemassa.

Jenny matkasi kahden opiskelijan kanssa määränpäähän lauantaina 16.3., yksi Jennyn opiskelijoista oli matkannut Las Palmasiin jo perjantaina. Jenny ja opiskelijat tutustuivat alueeseen ja asuntoon sekä kauppoihin lauantai-iltapäivän aikana ja sunnuntaina he vierailivat vanhassa kaupungissa. Maanantaina arki alkoi rehtori Alejandro Garcian kanssa. He tapasivat Alejandron opiskelijoiden kanssa ja hän selvitti nuorille heidän kevään opintoihin suunnitellun ohjelman. Opintosuunnitelmaan ei lukeutunut lukemattomia espanjankielisiä luentoja vaan projekteja, jotka soveltuvat heidän osaamisensa kehittämiseen; serveriprojekti, bigdata/ai projekti sekä peliohjelmoinnin projekti. Opinnot ajoittuvat iltoihin, alkaen sinä päivänä, joten opiskelijat lähtivät pienen koulukierroksen jälkeen orientoitumaan ensimmäisen projektin opettajan kanssa, ja Jenny itse lähti keskustelemaan opinnoista yleisesti toisen opettajan kanssa.

Amos Ingman, Anton Nousiainen, Rino Vask ja rehtori Alejandro Garcia I.E.S. El Rincónin käytävällä ensimmäisenä koulupäivänä.

He keskustelivat opintojen rakenteesta, joka eriää suomalaisesta ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillinen koulutus ei ole Espanjassa pakollista, vaan perustuu täysin vapaaehtoisuuteen – kuten Suomessakin oli vielä joitain vuosia sitten. Ammatillisen osaamisen kartuttaminen alkaa jo ns. perusopintojen aikana, jolloin opiskelijat ovat sunnilleen meidän opiskelijoidemme ikäisiä tai hieman nuorempia. Tämän jälkeen seuraavat vapaaehtoiset noin parivuotiset ammatilliset opinnot ja niiden jälkeen opiskelijat suorittavat vielä vuoden tai kahden mittaiset hieman syvemmät opinnot, joita voisi verrata suomalaisen ammattikorkeakoulun ensimmäisiin vuosiin tai ehkä ammatilliseen tutkintoon tai erikoisammattitutkintoon.

Ammatillisissa opinnoissa ei varsinaisesti ole tarjolla erityistä tukea, mutta iltapäivän havainnoinnin jälkeen Jenny ymmärtää myös, että suomen tukea vastaavaa tarvetta ei ole. Motivaatio on opiskelijoiden keskuudessa vahvaa ja tarttuvaa, opiskelijat ovat aktiivisia ja kiinnostuneita opiskeltavista asioista. He kysyvät aktiivisesti tukea opettajalta ja toisiltaan. Perusopintojen puolella tukea tarjotaan ja tarvitaankin, opiskelijat, jotka tukea tarvitsevat harvemmin lähtevät opiskelemaan ammattia. Koululla oli myös pieni yhteisöpuutarha, josta alemmalla tasolla opiskelevat erityisen tuen opiskelijat pitävät yhdessä huolta osana opintojaan.

Iltapäivällä Jenny seurasin projektiryhmän työskentelyä luokassa, suomalaiset nuoret jaettiin ryhmiin siten, että he olivat kaikki eri ryhmissä kansainvälistymisen tukemiseksi. Opiskelijoiden yleinen motivaatio luokassa oli aivan valtava. Jennyn opiskelijat kertoivat illalla toisen opiskelupäivän jälkeen, että oli niin mukava työskennellä tunneilla, etteivät he edes katsoneet puhelimiaan – mikä oli hänelle erittäin positiivinen yllätys, sillä pelaaminen kännyköillä on usein vienyt opiskelijoiden huomion kotisuomessa valtaosan päivästä.

Tästä herääkin Jennyn oma pohdinta, miten voisimme Suomessa kehittää opiskelijoiden motivaation samalle tasolle, kuin se on Espanjassa? Miten nuorille voisi selittää ja osoittaa, kuinka tärkeää itse hankittu ammattiosaaminen on?

Tiistaina Jenny kävi aamupäivällä opiskelijoiden kanssa järjestämässä heille opiskelutodistuksia, joiden avulla he pääsevät hankkimaan bussi- eli paikallisittain guagua (äännetään: wawa) matkakortit. Illalla hän kävi taas seurailemassa omien opiskelijoidensa työskentelyä uudessa ryhmässään ja kävi myös keskustelemassa paikallisen peliohjelmoinnin opettajan kanssa. Suomalaispojat osallistuvat viimeisen projektinsa aikana hänen tunneilleen. Peliohjelmoinnin ohjelma on pyörinyt koulussa vasta vuoden, mutta näytti laadullisesti erittäin hyvältä: koneet olivat todella hyvälaatuisia ja tilat olivat isot ja työskentelylle optimaaliset ja luonnollisesti noin 25 vuotiaat opiskelijat olivat myös valtavan motivoituneita opintohinsa ja esittelivät Jennylle töitään. He keskustelivat myös yhteistyökuvioista mahdollisesti tulevien international college game jamien yhteyteen.

Maisema merelle päin, lähellä opiskelijoiden vuokra-asuntoa.

Kevään aikana I.E.S. El Rincónin opettajat tulevat tekemään vastavierailun Careeriaan ja ohjelmaa suunnitellaan parhaillaan.