Laatu, kehittäminen ja vastuullisuus
Laatu syntyy arjessa
Osana Careerian strategian uudistamista parannamme laadunhallintamalliamme. Rakennamme uutta laadunhallinnan mallia viitekehyksenä EFQM, jossa jäsennetään kokonaisuus, suunta, toiminta ja tulokset.
Kehitämme toimintaamme johdonmukaisesti tarpeiden, tulosten ja palautteiden analyysien perusteella tuottamaan laadukkaita kokonaiskokemuksia erilaisille kohderyhmille.

TTT-politiikka
Careerian johto sitoutuu TTT-järjestelmän jatkuvaan kehittämiseen ja parantamiseen luomalla turvalliset ja terveelliset työskentelyolosuhteet kaikille työntekijöille sekä opiskelijoille. Työssämme noudatamme voimassa olevaa lainsäädäntöä ja yhteiskunnan asettamia vaatimuksia.
- Jokaisella on oikeus turvalliseen opiskelu- ja työskentely-ympäristöön
- Jokaisen tulee noudattaa Careerian järjestyssääntöjä sekä yhdessä sovittuja pelisääntöjä
- Jokaisen tulee ilmoittaa mahdollisista puutteista välittömästi
- Kaikki tapaturma – ja läheltä-piti –ilmoitukset ilmoitetaan ja käsitellään yhteisesti sovitulla tavalla.
- Psykososiaalisia kuormitustekijöitä seurataan tehokkaasti. Tämä tarkoittaa työn sisältöä, järjestelyjä sekä työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyviä tekijöitä.
- Keskeisenä välineenä tässä toimii työhyvinvointikysely sekä riskienarvioinnit.
Strateginen kehittäminen: Tekoja ja tekijöitä työelämään
Careerian toimintaa ja kehittämistä ohjaavat neljä strategiasta nousevaa tavoitetta:
- Työelämä- ja ammattitaitoiset opiskelijat
- Ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilöstö itseohjautuvan organisaation rakentajana
- Työelämä kanssa yhdessä tehden ja kumppanuuksia vahvistaen
- Tarkoituksenmukaiset ja yhtenäiset sisäiset prosessit
Careerian strategisten tavoitteiden toteutumista edistävät kuusi mahdollistajaa:
- Toimintamalli- ja tiimityö
- Tutkitulla tiedolla johtaminen
- Digitaalisuus
- Brändi & tunnettuus
- Ennakoiva, vahva taloudenpito
- Vastuullisuus
Strategiset kehittämishankkeet toteutetaan kaksivuotisina hankkeina. Myös ulkoisesti rahoitetut hankkeet sekä yksiköissä, tiimeissä ja toiminnoissa toteutettava kehittäminen on kiinnitetty strategisiin tavoitteisiin. Lisäksi kehitämme laadunhallintaamme.

Kehittämishankkeissa tehtävän työn kautta verkostoidumme ja vahvistamme yhteistyötä sidosryhmien ja muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa.
Tätä kehitämme tällä hetkellä.
Vastuullisuus
Haluamme Careeriassa mahdollistaa työelämälle kestävän ammattiosaamisen toimimalla vastuullisesti ja kestävän kehityksen tavoitteita noudattaen sekä edistämällä näiden arvojen mukaista toimintaa arjessamme. Osallistamme henkilökuntaamme, opiskelijoitamme ja asiakkaitamme entistä enemmän vastuullisuustekoihin ja edellytämme vastuullisuutta myös yhteistyökumppaneiltamme.
Tavoitteenamme on, että vastuullisuus näkyy taloudellisina, ekologisina sekä sosiaalisina ja kulttuurisina tekoina. Careeriassa vastuullisuustyötä koordinoi vastuullisuustiimi, jonka tavoitteena on laskea Careerian vuosittainen hiilijalanjälki ja miettiä keinoja sen pienentämiseksi kohti neutraaliuden tavoitteita. Careerian tavoitteena on olla hiilineutraali oppilaitos vuonna 2030. Lisäksi tavoitteena on lisätä ymmärrystä vastuullisuudesta ja saada aikaan toimintatapojen muutos.



Careeria on Porvoon ilmastokumppani
Careeria on Porvoon ilmastokumppani. Lue lisää täältä.

Vastuullisuus Careeriassa 2019–2024

Katso isompi kuva (Kuva avautuu uuteen välilehteen) >
Careerian vastuullisuusraportti
Careerian vastuullisuusraportti 2023
Kielitietoisuus
Ammatilliseen koulutukseen hakeutuu yhä enemmän opiskelijoita, joiden äidinkieli ei ole suomi. Onkin tärkeää, että kielen oppiminen on jatkuvaa ja integroidaan myös osaksi ammatillista koulutusta. Ammatillinen opettaja tukee myös kielitaidon oppimista, siksi hänellä tulee olla valmiudet kielitietoiseen opetukseen. Careeriassa kielitietoisuus halutaan osaksi koko toimintakulttuuria. Tässä työkaluna on kielitietoisuuden teesit.
Kielitietoisuuden teesit
Kielitietoisuus on yhteinen asiamme ja kuuluu kaikille Careeriassa.
Edistän omalla toiminnallani kielitietoisuuden toteutumista ja kehittymistä.
Käytän opetuksessani ja materiaaleissani selkeää, ammatillista ja arvostavaa kieltä.
Kielitietoisuus luo sillan opiskelijan, oppilaitoksen ja työelämän välille.
Tiedostan kielen merkityksen opiskelijoiden urapolun edistämisessä.
Vien kielitietoiset valmennukset työpaikoille: edistän työpaikkaohjaajien mahdollisuutta kehittää ja kehittyä kielitietoiseksi ohjaajaksi. Kielitietoinen johtaminen tukee ja tekee tilaa opettajien yhteistyölle.
Esimiehenä mahdollistan opettajan osallistumisen sisäiseen koulutukseen.
Esimiehenä resursoin opettajan työn niin, että se mahdollistaa opettajien yhteistyön ja kehittämisen.