Oho! Tämä YouTube-upotus ei näy, koska et ole hyväksynyt markkinointievästeitä. Hyväksy markkinointievästeet.
Suomalaisten digitaidot ovat suurimmaksi osaksi hyvällä tasolla – digitaitokartoitus nosti esiin myös huolenaiheita. (Valtiovarainministeriön ja Digi- ja väestötietoviraston tutkimus, 2021).
Myös nuoret tarvitsevat digitukea. Diginatiivius viittaa ajankohtaan, jolloin henkikö on syntynyt. Se, että on syntynyt digiaikana, ei takaa digitaitoja. Ne ovat opeteltavia asioita, aivan kuten lukeminen ja kirjoittaminenkin. Digitaalisten palveluiden käytön kipupisteet liittyvät nuorilla palvelujen löydettävyyteen, ymmärrettävyyteen ja käytettävyyteen. (Nuorten digitaidot ja digituki, kartoitus 2021)
Digitaitokartoituksen mukaan suomalaiset saavat apua digitaalisten palveluiden ja laitteiden käyttöön etenkin lähipiiriltään. Vaikka tulos toistuu myös nuorten digitaitojen kartoituksessa, nuorten toiveissa oppilaitokset ottavat näkyvimmän roolin. Asiantuntijahaastatteluissa suureksi huoleksi nousee koulutuksen tarjoaman digiosaamisen eriarvoistava vaikutus. Kun keskitettyä vastuuta digitaitojen opettamisesta ei pääsääntöisesti ole, jäävät ne yksittäisten opettajien harteille. Tämä luo epätasa-arvoisen asetelman paitsi opiskelijoiden, myös opettajien välille. Digitaalisten taitojen ja ilmiöiden sisällyttäminen opetukseen ei käy kaikilta yhtä helposti, siksi Careeriassa toteutetaan Digitaitaja-hanketta 1.9.2021–31.10.2023.
Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa hankkeessa kehitetään Careerian opiskelijoiden ja opiskelemaan hakeutuvien digitaalisten perustaitojen parantamisen toimintatavat ja -mallit pysyväksi osaksi hakeutumisprosessia ja opintoja.
Hankkeessa kehitetään myös opiskelumateriaaleja selkokielisemmiksi ja saavutettavammiksi edistämään erityisesti muusta kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisen mahdollisuuksia sekä tieto- ja viestintäalan opiskelijoiden tarjoamaa digitutor-toimintaa.
Pilottialoina hankkeessa ovat hyvinvointi- ja kasvatus- sekä puhtaus- ja kiinteistöala, johtuen siitä, että aloille hakeutuu eniten eri kieli- ja kulttuuritaustaisia opiskelijoita.
Tavoite 1.1. Digitaitojaksot
Hankkeessa pilotoidaan eri mittaisia opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja kehittäviä digitaitojaksoja ja -toteutuksia kokeilevan kehittämisen keinoin. Kehittämistyön kautta pyritään löytämään parhaat käytännöt ja toimintamallit eri koulutusmuotoihin (ml. oppisopimusopiskelijat, osatutkinto-opiskelijat, verkko-opiskelijat). Erityinen painopiste on eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opiskelijoiden ja opiskelemaan hakeutuvien perusdigitaitojen kehittämisessä. Toimivat ratkaisut levitetään muille koulutusaloille ja viestitään löydetyistä hyvistä käytänteistä muille ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
Tavoite 1.2. Opiskelijoiden opinnollistava digituki
Kehitetään yhdessä tieto- ja viestintätekniikan opettajien ja opiskelijoiden kanssa digitukitoimintaa tarjoten matalan kynnyksen tukea opiskelijoille. Samalla tarjotaan tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille mahdollisuuksia opetella toimimaan erilaissa, aidoissa asiakastilanteissa sekä kehittää omia ongelmanratkaisutaitojaan.
Tavoite 2 – Digitaalisten oppimateriaalien ja -sisältöjen kehittäminen.
Kehitetään ja uudistetaan pilottialojen lähi- ja verkko-opetuksen digitaalisia opetusmateriaaleja selkokielisemmiksi, monimediallisemmiksi sekä saavutettavammiksi. Levitetään toimivia käytäntöjä koko oppilaitokseen ja laajemmin muille ammatillisille koulutuksenjärjestäjille.
Tavoite 3- Careerian toimintamallien ja -prosessien kehittäminen
Hankkeen aikana rakennetut toimintatavat ja käytännöt juurrutetaan käyttöön Careerian eri koulutusaloille ja opetukseen. Uusien toimintamallien tavoitteena on kehittää opettajien ja opiskelijoiden digitaitoja, digitaalisten oppimisympäristöjen laatua, saavutettavuutta sekä luoda yhteiskehittämisen ja vertaisauditoinnin foorumeita. Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen, kehittäjäopettajafoorumi, digitiimit ovat osa Careerian strategisten tavoitteiden toimintasuunnitelmaprosessia. Pedagoginen kahvila -konseptin tavoitteena on henkilöstön osaamisen kehittäminen yhteisöllisesti.
Careerian hanke tuottaa opiskelijoiden digitaalisen osaamisen kehittämisen toimintatavat ja -mallit osaksi hakeutumisprosessia ja opintojen aloitusta sekä opintojen ajalle tukien tätä kautta yksilöiden jatko-opinto- sekä työllistymismahdollisuuksia.
Varmistamalla perusdigitaitojen hallinta, turvataan opiskelijoiden mahdollisuus osallistua erilaisiin opiskelumuotoihin ja hyödyntää opinnoissa vaadittuja digitaalisia työvälineitä sekä keskittyä tekniikan sijaan opiskeltaviin sisältöihin. Opiskelijoiden vahvemmat digitaidot mahdollistavat heille myös arjessa tarvittavan asioinnin.
Hankkeen tuotoksena on helppokäyttöisiä, selkeitä, saavutettavia digitaalisia opiskelumateriaaleja huomioiden materiaalin soveltuvuus erityisesti myös muista kieli- ja kulttuuritaustoista tuleville opiskelijoille. Opettajien osaaminen selkokielisen ja saavutettavan materiaalin ja digitaalisen viestinnän toteuttamiseen on kasvanut, ja selkokielisyys ja saavutettavuus on otettu osaksi opetuksen käytäntöjä. Pitkällä aikavälillä Careerian kyky tukea maahanmuuttajaopiskelijoita ammatillisissa opinnoissa vahvistuu läpi prosessin (opintoihin hakeutuminen, opiskelu sekä työllistyminen).
Tilaisuuden tallenne
Tilaisuuden avaus
Digitaitaja – digiosaamista opintoihin -hankkeen esittely
Digitaitopolku ja digitaitojen kartoitus, kokemuksia
Pedagogisen kahvila -konseptin esittely
Digitalisaatiota työstämässä – digitalisoituvien käytänteiden kehittäminen, tutkimustulokset
Digipedagoginen käsikirja
Virtuaaliympäristöjen kehittäminen ja pedagogiikka
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Asiantuntija
040 637 7126
riitta.malmberg@careeria.fi
Laatu, kehittäminen ja vastuullisuus
Ammattitie 1, Porvoo
Opettaja
040 627 9594
pia.laurila@careeria.fi
Puhtaus, kiinteistö ja prosessi
Lämmittäjänkatu 2, Helsinki
040 630 2444
Katja.Sidoroff@careeria.fi
Maahanmuuttajakoulutuksen palvelut
Aleksanterinkatu 20, Porvoo
040 195 5624
jenny.kalliosto@careeria.fi
Tekniikka ja sähköiset palvelut
Virnatie 5, Vantaa
040 556 4588
ulriikka.savela-huovinen@careeria.fi
040 569 5861
henri.ilkko@careeria.fi
Yhteiset tutkinnonosat
Perämiehentie 6, Porvoo
040 168 6624
arne.enholm@careeria.fi
Metalli ja logistiikka